Coronakrisen satte næsten over en enkelt nat alle fly i bero. Det pressede ikke kun flybranchen, men betød også, at kommuners transportvaner blev ændret fra dag til anden.
Coronakrisen satte næsten over en enkelt nat alle fly i bero. Det pressede ikke kun flybranchen, men betød også, at kommuners transportvaner blev ændret fra dag til anden.
Liselotte Sabroe, Ritzau Scanpix

Sidste år fløj kommuner 100 gange rundt om Jorden. Så kom corona

Sidste år fløj toppolitikere og embedsmænd fire millioner kilometer, men onlinemøder vil mindske rejserne fremover. Det er både godt for økonomien og for klimaet, lyder det fra flere kommuner.

på vingerne

Af Emma Oxenbøll | [email protected]

- Vi er gået fra en pænt stor rejseaktivitet til nul under corona. Og den generelle oplevelse er, at det har fungeret rigtig godt.

Sådan lyder det fra Torben Risager, der er chef for koncernservice i Aalborg. På nuværende tidspunkt kan han ikke sætte tal på, præcis hvor meget rejseaktiviteten er minimeret under corona. Men det er meget, understreger han.

Kommunale politikere og embedsmænd skal ofte flere hundrede kilometer væk, når de har et møde uden for kommunegrænsen. Derfor er det nærliggende at sætte sig i et fly i den nærmeste lufthavn, holde et par timers møde, og så flyve hjem igen. 

Og det har været en udbredt rejsevane, indtil corona satte alle flyrejser i bero og erstattede dem med onlinemøder. Det viser en kortlægning, som kommunen.dk står bag. Sidste år fløj kommunale toppolitikere og embedsmænd således 4.123.038 kilometer. Det svarer til 103 gange rundt om Jorden. 

Samtidig udledte de 486 tons CO2 på rejserne, viser udregninger, som er foretaget ved hjælp af ICAO’s, FN’s internationale civile luftfartsorganisation, beregner.

Kortlægningen tegner derfor et billede, der pludselig blev markant forandret, og som man mærkede med det samme i Aalborg, hvor en evaluering i løbet af den næste måned skal kaste lys over erfaringerne fra corona.

Efter sommeren skal man beslutte, om nogle af dem skal implementeres i driften. Men allerede nu er Torben Risager ikke i tvivl: Kommunen kommer ikke til at genoptage transporten i samme omfang.

  Vi har jo en del møder i København med KL, og der har vi allerede nu kunnet se, at de møder vil kunne erstattes af digitale møder. Der vil jeg ikke sætte mig i flyet fra Midtyllands Lufthavn til København for at være der i 2,5 timer, for så at flyve tilbage igen.

2,5 time og tilbage igen

Aarhus har også sat en systematisk evaluering i gang, og her lyder meldingen, at kommunen kommer til at ændre rejsevaner, heriblandt antallet af flyrejser. For der er ingen grund til at tage til møde i København, når det kan klares over Teams.

- Jeg tror, at vi kommer til at være rigtig skarpe på ikke at tage afsted bare for at få information. Vi kommer helt sikkert til at reducere vores rejsebudget og vores CO2-aftryk på sigt. Det er der slet ingen tvivl om, siger stadsdirektør Niels Højberg.

En lignende melding kommer fra kommunaldirektør i Ringkøbing-Skjern, Jens Peter Hegelund Jensen:

- Vi har jo en del møder i København med KL, og der har vi allerede nu kunnet se, at de møder vil kunne erstattes af digitale møder. Der vil jeg ikke sætte mig i flyet fra Midtyllands Lufthavn til København for at være der i 2,5 timer, for så at flyve tilbage igen, medmindre formål og indhold kræver, at man er til stede, siger han.

Kommunen.dk har kontaktet andre kommuner i forbindelse med denne artikel. Flere mener, at det er for tidligt at pege på, hvordan deres transportvaner bliver fremover. 

De tre kommunaldirektører peger på én hovedårsag til, at rejserne inden for landets grænser bliver nedjusteret, og den online møder.

Online møder er nemlig både effektive, mindre klimabelastende og mere økonomisk forsvarlige, og holder man flere af dem og færre af de fysiske, så vil det helt naturligt minimere både flytransport på tværs af landet og bil- eller togtransport indenfor kommunegrænser til møder internt, lyder det.

Rejser ud af landet, som omfatter studieture, konferencer, besøg i venskabsbyer m.m. forbliver formentlig uændrede, fordi de oftest handler om at skabe relationer, man - selvom corona har lært os meget om digitalisering - ikke kan skabe over skærmen.

Jens Peter Hegelund Jensen fortæller, at han ved onlinekonferencer ikke på samme måde som på for eksempel Folkemødet har anledning til at møde de beslutningstagere, der ellers er langt væk fra Vestjylland.

Disse 5 kommuner fløj mest sidste år

1. Aarhus fløj 507.914 km og udledte 42 ton CO2

2. København fløj 368.726 km og udledte 34 ton CO2

3. Vejle fløj 354.216 km og udledte 36 ton CO2

4. Aalborg fløj 242.698 km og udledte 26,5 ton CO2

5. Gladsaxe fløj 145.968 km og udledte 15,5 ton CO2

Det virtuelles klimagevinst

En stor del af rejserne, som kommunen.dk har kortlagt, går da heller ikke til fjerne destinationer, men til møder, netværk og konferencer hos KL, hvor politikere og embedsmænd krydser landet i fly. Kortlægningen tæller både indenrigs- og udenrigs-flyture. 

Disse normalt fysiske møder som borgmestermøder, mindre netværksmøder og møder for alle 2.500 kommunalpolitikere har været på pause under corona, hvor erfaringerne også giver stof til eftertanke hos KL.

- Jeg tror, at vi alle har fået øjnene op for de mange og nye muligheder, der ligger i det digitale. Derfor er vi også i fuld gang med at se vores konferencer og møder i det lys. Det er svært at sige, hvor vi præcis lander, men man vil nok opleve en ny kombination af konferencer, webinarer og online konferencer fra KL’s side, siger sekretariatschef i KL, Solvejg Schultz-Jakobsen.

Fordelene er tydelige:

- Vi kan med kort varsel samle tropperne. Det kan vi godt se for os, at vi vil fortsætte med, siger hun og understreger, at der også fortsat vil være et behov for at mødes fysisk.

Både KL og de tre kommunaldirektører fremhæver, at beslutningsdagsordener eller informationsmøder fungerer godt online, netværksmøder eller forhandlinger knap så godt. De peger også på, at fremtiden vil rumme et miks af online og fysiske møder, men de kan ikke sætte en konkret mål for, hvordan fordelingen bliver.

Ifølge chef for koncernservice i Aalborg, Torben Risager, har alle på tværs af Danmark fået samme læring på samme tid, så nu bliver online møder - i hvert fald i Aalborg - førstevalget. Aarhus og Aalborg nikker samtidig ja til, at corona efterlader både et økonomisk hensyn og et klimahensyn, som de kommer til at tage stilling til henover sommeren.

- Vi skal først for alvor i gang med budgetprocessen nu her, men jeg er helt sikker på, at det kommer med i overvejelserne. Vi har ikke ret mange rejser til udlandet, men indenlands vil vi helt sikkert komme ind og kigge på rejsernes omfang, siger Torben Risager.

  Først og fremmest har vi et ansvar for at forvalte skattepenge bedst muligt, og at vi selvfølgelig skal arbejde mest hensigtsmæssigt med det. Så når vi nu kan se, at der er en mulighed for at arbejde mere med virtuelle møder, så tager vi den.

Når der er en mulighed, tager vi den

Kommunaldirektørerne kan på nuværende tidspunkt ikke pege præcist på, hvornår de generelt genoptager flyrejserne, men i princippet kan de gøre det nu. Aarhus Lufthavn åbnede for eksempel i starten af juni for en indenrigsrute til København to gange om dagen.

Da luftaktiviteten pludselig ændrede sig som følge af corona, blev flybranchen også hårdt presset, og det gik også ud over de lokale lufthavne. Ifølge tal fra trafikstyrelsen har Sønderborg Lufthavn oplevet 99,72 pct. nedgang i passagerer, Københavns Lufthavn 99,17 pct. nedgang, Billund Lufthavn 99,16 pct. og Aalborg 99,01 pct. 

Tallene holdes oppe imod samme tidspunkt sidste år.

Men det betyder ikke, at hverken Aarhus eller Aalborg kommer til at sætte hensynet til lufthavnenes økonomi over hensynet til de besparelser, som møder kan give.

- Jeg tænker jo, at vi først og fremmest har et ansvar for at forvalte skattepenge bedst muligt, og at vi selvfølgelig skal arbejde mest hensigtsmæssigt med det. Så når vi nu kan se, at der er en mulighed for at arbejde mere med virtuelle møder, så tager vi den, siger Torben Risager.

- Lige nu har situationen været 100 pct. virtuel med hjemmearbejde, men det bliver jo lavet om igen. Der vil også være flyrejser fremad, bare på et mindre plan, siger han.

Værst er det gået ud over Aarhus Lufthavn, der ifølge trafikstyrelsens tal har oplevet en nedgang på 100 pct. i antallet af passagerer.

- Rent økonomisk er det en katastrofe, fordi vi ejer den. Der er ingen fly, der letter, kun én rute til København to gange om dagen. Så det er en rigtig stor udfordring, siger stadsdirektør Niels Højberg.

Lige nu har Aarhus Lufthavn præsenteret en ombygningsplan til at renovere og modernisere lufthavnen.

- Den får de mulighed for at arbejde med uden at tage hensyn til passagerer. Det er den gode side af det dårlige, men det er klart, at der selvfølgelig følger nogle økonomiske problemer i halen på det, siger han.

  Billedet af, at vi har kunnet forandre ting så hurtigt, vil helt sikkert være en arv, vi kommer til at tage med os i den grønne omstilling. På mange måder har det været en tvungen lærebane. For hvis vi skal afværge klimakatastrofen, kommer vi også til at skulle lave ting om meget drastisk.

Fortsat ud i verden

Når stadsdirektør i Aarhus Niels Højberg har peget på, at man kan spare transporten til møder herhjemme, mener han dog ikke, at man kan skære rejserne udadtil helt væk. Sidste gang han selv satte sig i et fly, skulle han til Harbin i Kina, hvor kommunen er med i et projekt om affaldsproblemer i landbruget og fjernvarme.

- Vi kommer stadig til at besøge vores partnere. Men det er klart, at vi selvfølgelig vil tænke os mere om nu. Lige nu er det jo coronadiskussionen og klimadiskussionen, der bliver det afgørende, siger han.

Kommunen skal være CO2-neutral i 2030, og derfor mener Niels Højberg, at der er en direkte kobling mellem forandringsparatheden fra corona til alle de folk, som i øjeblikket arbejder på kommunens klimahandlingsplan.

- Billedet af, at vi har kunnet forandre ting så hurtigt, vil helt sikkert være en arv, vi kommer til at tage med os i den grønne omstilling. På mange måder har det været en tvungen lærebane. For hvis vi skal afværge klimakatastrofen, kommer vi også til at skulle lave ting om meget drastisk, siger han.

Sådan gjorde vi

Oplysninger om rejsernes destination og deltagere stammer fra aktindsigter hos kommunerne.

Vi søgte aktindsigt i, hvor meget henholdsvis kommunens borgmester, byrådsmedlemmer og embedsmænd på chef- og direktørniveau har fløjet i 2019 fordelt på hver enkelt tur.

CO2 aftrykket er beregnet med et værktøj fra ICAO, den internationale civile luftfartsorganisation under FN, ligesom vi brugte beregneren til at estimere antallet af kilometer.

Beregningerne bygger på svar fra 90 kommuner.

Organisation & ledelse

Tilmeld dig nyhedsbrevet