Politik fra rødderne

Specialklassen er stadig nødvendig

Specialklassebørn inkluderes ikke ved bare at blive sat ind i en almindelig klasse. Udslusning lykkes kun nogle gange, og specialklassen er stadig en central base for mange elever, lyder erfaringerne fra skoleledere og lærere i ny undersøgelse fra EVA.

 anderledes

Af Laura Fischer Larsen | [email protected]

En gradvis overgang til en almenklasse er essentiel for, at en specialklasseelev reelt inkluderes og ikke bare er fysisk til stede. Og ofte skal der eksklusion til, før en elev kan betragtes som inkluderet. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA, som dokumenterer 311 skolelederes og en række læreres erfaringer med arbejdet med inklusion af specialklassebørn.

I cirka halvdelen af specialklasserne er der ingen elever, der bliver fuldt udsluset til almenundervisningen, og i hver fjerde specialklasse er der ingen elever, der deltager regelmæssigt. Umiddelbart kunne man konkludere, at inklusionen i så fald halter, men projektleder Signe Mette Jensen, der har lavet undersøgelsen, forklarer, at det langtfra er alle specialklasseelever, der kan inkluderes fuldt ud.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Hvis du benytter Internet Explorer, og har problemer med at logge ind, kan du prøve at benytte den gamle udgave af hjemmesiden: http://old.kommunen.dk

Vi anbefaler dog at du i stedet benytter en moderne - og mere sikker – browser, fx: Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari.

Glemt kodeord?

Børn & unge


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57