Kommunen.dk
MENU

Klumme/

Det nye skoleår byder på nye valgfag med foreningslivet

De lokale valgfag kan med fordel være i tæt samarbejde med foreninger i lokalområdet. Valgfagene kan få afgørende positiv betydning for elevernes trivsel.

Klumme/

Det nye skoleår byder på nye valgfag med foreningslivet

De lokale valgfag kan med fordel være i tæt samarbejde med foreninger i lokalområdet. Valgfagene kan få afgørende positiv betydning for elevernes trivsel.
Foreningslivet har positiv betydning for børn og unges trivsel og demokratiske selvtillid. Et studie fra Syddansk Universitet viser, at 10-13-årige piger og drenge trives bedre og er i bedre fysisk og mental form, når de er idrætsaktive i foreninger. Samtidig viser DUF’s Demokratianalyse, at unge, der er aktive i frivillige foreninger, har større demokratisk selvtillid end andre unge.
Foreningslivet har positiv betydning for børn og unges trivsel og demokratiske selvtillid. Et studie fra Syddansk Universitet viser, at 10-13-årige piger og drenge trives bedre og er i bedre fysisk og mental form, når de er idrætsaktive i foreninger. Samtidig viser DUF’s Demokratianalyse, at unge, der er aktive i frivillige foreninger, har større demokratisk selvtillid end andre unge.
Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix
18. jun. 2025
Charlotte Bach Thomassen,
CHARLOTTE BACH THOMASSEN,
LANDSFORMAND
DGI
Email

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Lige om lidt ringer det ud til sommerferie for skoleeleverne. Mens de nynner ”ferie, ferie, ferie”, smider de skoletasken i entréen for sidste gang i dette skoleår og samler forhåbentlig idrætstasken op på vej til en uge med fodboldskole i den lokale idrætsforening.

Og efter sommerferien kan det være, at idrætstasken skal oftere med i skole for de ældste elever, når foreningslivet rykker ind i valgfagene.

Den nye folkeskolelov, som netop træder i kraft her på tærsklen til et nyt skoleår, gør det nemlig meget nemmere for skoler og foreninger at samarbejde om valgfag, f.eks. med fokus på frivillighed eller træneruddannelser. Og det bliver muligt at udbyde valgfag uden for den almindelige skoletid, så valgfaget kan ligge på det tidspunkt, hvor foreningen normalt mødes. Det skaber helt nye muligheder.

Samtidig bliver det et krav, at skolerne skal oprette såkaldte lokale valgfag. De lokale valgfag kan med fordel være i tæt samarbejde med foreninger i lokalområdet.

Valgfagene kan få afgørende positiv betydning for elevernes trivsel og være endnu et vigtigt skridt mod en samfundskontrakt, hvor alle børn og unge er med i en frivillig forening. Her spiller voksne i og omkring skolen en afgørende rolle, for i skolen møder vi alle børn og unge.

I DGI har vi allerede gode erfaringer med lokale valgfag, og vi har en række velafprøvede koncepter, som vi er klar til at gennemføre sammen med skoler og foreninger i hele landet. Vi ved, at valgfag, som udbydes og afholdes i tæt samarbejde med idrætsforeninger, styrker og udvikler eleverne på unikke måder. Og at et valgfag om frivillighed ofte fører til mere foreningsaktivitet for de elever, der deltager.

”Hvis vi ikke havde haft det her forløb i skolen, så var jeg nok ikke endt med at blive hjælpetræner for det her U11-hold.” Det fortæller Felix Jensen, som tog et valgfag i frivillighed på 10. klassecenteret i Vesthimmerland. DGI Nordjylland og Vesthimmerlands Kommune samarbejdede om valgfaget, som blandt andet bød på praktik i en idrætsforening og erfaring med at skabe ung-til-ung-videoer om fordelene ved at være frivillig. Evalueringerne af valgfaget er så positive, at alle kommunens udskolingsklasser nu får mulighed for at vælge valgfaget.  

Positiv betydning for børn og unges trivsel og demokratiske selvtillid

Felix og eksemplet fra Nordjylland viser, at det skaber positive synergier, når skolen inviterer det omgivende samfund og særligt de lokale foreninger ind. Hvis valgfaget tilmed kan være første skridt til at flere unge deltager aktivt eller bliver frivillige i det lokale foreningsliv, så får vi en stor gevinst for både unge, for foreningerne og for samfundet.

Foreningslivet har positiv betydning for børn og unges trivsel og demokratiske selvtillid. Et studie fra Syddansk Universitet viser, at 10-13-årige piger og drenge trives bedre og er i bedre fysisk og mental form, når de er idrætsaktive i foreninger. Samtidig viser DUF’s Demokratianalyse, at unge, der er aktive i frivillige foreninger, har større demokratisk selvtillid end andre unge.

Derfor siger jeg det igen: Vi har brug for en samfundskontrakt, hvor alle børn og unge er med i en frivillig forening.

Og derfor er det rigtig godt nyt, at den nye folkeskolelov gør det nemmere for skoler og foreninger at samarbejde om valgfag. Lad os tænke de lokale valgfag, som nu bliver et krav, tæt sammen med de nye muligheder samarbejde med lokale foreninger.

Når skoleåret ringer ud for eleverne, er der stadig et par ugers arbejde for skoleledere og skolelærere med at forberede undervisningen til det nye skoleår. I DGI er vi klar til at hjælpe med engagerende og udviklende valgfag for de ældste klasser i tæt samarbejde med skolerne.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR