Politik fra rødderne

Det er fremragende, hvis børnene lærer noget af at lege, men det må aldrig være målet eller et krav i legen, mener Helle Marie Skovbjerg.
Det er fremragende, hvis børnene lærer noget af at lege, men det må aldrig være målet eller et krav i legen, mener Helle Marie Skovbjerg.
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen / Ritzau Scanpix

Professor: Fingrene væk fra børnenes leg

Kommuner, lærere og pædagoger skal forstå, at leg ikke behøver have et formål. For leg er ikke sjovt og meningsfuldt, hvis den skal defineres af voksne, siger professor i leg.

 legebarn

Af Sofie Lind | [email protected]

Børn lærer bedst gennem leg, viser forskning. Men så simpelt er det ikke, mener Helle Marie Skovbjerg, som er Danmarks første professor i leg, uddannet fra Aalborg Universitet. For hvis målet bliver vigtigere end selve legen, så mister legen sin egentlige værdi, mener hun.

- Det er nødvendigt, at legen kan virke i sig selv, ellers bliver de aldrig sjove eller meningsfulde for os. Det er vigtigt, når vi både organiserer og skaber plads til lege i for eksempel undervisningen og daginstitutionerne, at vi ikke overtager og bestemmer børnenes leg, siger Helle Marie Skovbjerg.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Hvis du benytter Internet Explorer, og har problemer med at logge ind, kan du prøve at benytte den gamle udgave af hjemmesiden: http://old.kommunen.dk

Vi anbefaler dog at du i stedet benytter en moderne - og mere sikker – browser, fx: Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari.

Glemt kodeord?

Børn & unge

Kultur

Social & sundhed


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57