Op og ned i lygtepælene og tungen lige i munden

18. jun. 2013
Knud Abildtrup
KNUD ABILDTRUP
REDAKTØR PÅ DKNYT.DK
DKNYT
Journalist og redaktør på dknyt. Tidligere ansættelser: Horsens Folkeblad, StrukturMagasinet. Arbejdsområder: Det danske offentlige univers – især det kommunale felt. Bor i Alken i Skanderborg Kommune. Webredaktør på alken.dk.

Så har de første valgplakater op til KV13 set dagens lys og kastet de første diskussioner af sig – om hvor, hvad, hvem og hvor længe.

Et halvt år før valget har spidskandidat fra Venstre, Henrik Jørgensen, haft træskoene på og sat store bannere med billeder af sig selv op på marker ved indfaldsvejene til Hjørring. Uden selv at være i byrådet i dag har han som et ret ubeskrevet blad i den nordjyske kommune brug for eksponering i modsætning til borgmester Arne Boelt (S), der netop blev landskendt på bemærkningen møntet på sin egen partiformand: 'Det, vi har brug for heroppe, er ikke hendes stiletter. Vi har brug for træsko'.

Mark-bannere på privat grund er i den sammenhæng en mere og mere brugt metode til at manøvrere uden om de regler, der gælder for valgplakater opsat på offentlig grund. Her går det løs fra fjerde lørdag inden valget, som det er formuleret i Vejdirektoratets bestemmelser. Her kan man også finde en række regler, der skal overholdes, hvis ikke man vil risikere at få den møjsommeligt ophængte agitation pillet ned igen.

Ingen valgkamp uden forkert ophængte plakater – for lavt, for tæt på kørebanen eller andre forkerte steder – samt frustrerede politikere, der mener sig uberettiget forfulgt af emsige bureaukrater, der kræver reglerne overholdt og ikke minutiøst har fjernet lige så mange lysegrønne som kornblomstblå …

Nogle gange er det politikerne selv, der er hårde ved hinanden. Hvem husker ikke borgmesteren i Ledøje-Smørum, Jens Jørgen Nygaard (K), der før KV05 blev meldt til politiet for plakat-tyveri, da nogle Venstre-kandidater så ham pille deres nyopsatte V-plakater ned igen. Politiet retsforfulgte ham dog ikke, da plakaterne ikke blev stjålet, men pænt blev stillet på jorden – og de faktisk var blevet sat for tidligt op.

Ulovligt opsatte plakater kan for alvor få lokalpolitisk blod i kog. Da Holstebro Kommune op til KV09 bestilte en entreprenør til at fjerne plakater på gale veje, mente byrådsmedlem Søren Olesen (DF), at det primært var blå bloks plakater, der blev fjernet, og kaldte under en diskussion om det SF’eren Bjarne Nielsen, der var ansat hos entreprenøren, både inkompetent og løgnagtig. Det kostede Søren Olesen en bøde på 22.000 kroner for injurier.

Mens Enhedslisten først for nylig er gået over til at have politiker-ansigter på plakaten, er der i København denne gang en variation af plakat-temaet: Børn- og ungeborgmester Anne Vang (S) brugte op til Feminas kvindeløb udelukkende sit eget kontrafej med sloganet ’Running for mayor’, men ikke partiets navn og logo. Det blev straks udlagt af kommentatorer som en distance til Thorning-regeringen, men Vang forsikrede, at der nok skulle komme ’uhyggeligt meget materiale med Socialdemokraternes logo med den traditionelle røde farve’.

I Helsingør var tidligere socialdemokrat Jan Ryberg – nu Lokaldemokraterne – bannerfører for et decideret plakatforbud mod de ’rædselsfulde plakater’. Tanken var at få flere andre kommuner til at følge trop. Men her kom der dog betænkelige indvendinger fra forskere, der blev bekymrede for demokratiets vilkår i sundbyen, og både V og K bakkede ud af det, der skulle have været en frivillig aftale.

Hvad der  ikke kunne lade sig gøre i Helsingør, er i øvrigt praksis i flere ø-kommuner, kunne dknyt berette: Både Fanø, Ærø og Læsø bruger i al fredsommelighed ikke det der med valgplakater. Der skal være plads til de partiløse, det er spild af ressourcer, og de kender nemlig hinanden i forvejen. :