Politik fra rødderne
Sagsbehandlere kan have tendens til at skrive alenlange og uforståelige brevet til borgerne for at være helt dækket ind, hvis en klagesag opstår. Prisen er, at borgerne intet forstår og retter frustrationen mod kommunen. I Egedal har de gjort noget ved den dårlige kommunikation. Pablo Blasberg, Ritzau Foto.

Nu skal volapyk-sprog udryddes

Indforstået kancellisprog i alenlange kommunale breve frustrerer mange borgere. Men der kan løsnes op for både sprog og frustrationer til glæde for alle.

 problemknuserne

Af Susanne Sayers | [email protected]

For langt, for meget, for knudret, for uklart. Kommunernes breve lider under en lang række problemer, som gør borgerne dybt frustrerede og tilsvarende giver stress, store mængder unødvendige klager og månedlange brevvekslinger for de kommunale sagsbehandlere.

Den gode nyhed er, at det er til at ændre. Det kræver først og fremmest, at man i kommunen bliver opmærksom på problemet og prøver at sætte sig i borgerens sted, siger kommunikationskonsulent Marianne Bolvig.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Hvis du benytter Internet Explorer, og har problemer med at logge ind, kan du prøve at benytte den gamle udgave af hjemmesiden: http://old.kommunen.dk

Vi anbefaler dog at du i stedet benytter en moderne - og mere sikker – browser, fx: Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari.

Glemt kodeord?

Kommunikation


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57