Kommunen.dk
MENU

Kommuner i festival mudder-pitten?

”Festivalsæsonen er ved at gå på hæld. Vejret har været fantastisk. Men der rejser sig nogle tunge regnskyer i horisonten for de kommunale festival­arrangører.”

Kommuner i festival mudder-pitten?

”Festivalsæsonen er ved at gå på hæld. Vejret har været fantastisk. Men der rejser sig nogle tunge regnskyer i horisonten for de kommunale festival­arrangører.”
21. sep. 2014
HENRIK GRÆSDAL

Festivalsæsonen er ved at gå på hæld. Vejret har været fantastisk. Men der rejser sig nogle tunge regnskyer i horisonten for de kommunale festivalarrangører.

Mange festivaler bygger på principper om frivillighed og donationer af overskud til velgørende formål samtidig med, at festivalen skal hænge sammen økonomisk. Derfor støtter mange kommuner festivaler økonomisk. De offentlige tilskud suppleres ofte med kommercielle aktiviteter.

Der ses en tendens til, at festivaler og bands i stigende omfang indgår kommercielle partnerskaber med bryggerier, tøjfirmaer med videre. Roskilde Festivalen har således sponsorater/partnerskaber med Tuborg og H&M. Der er god PR i at brande sig på festivaler. I en varemærkeundersøgelse fra Bates fra 2009 blev Roskilde Festival placeret blandt stærke brands som Google, Audi med videre.

Ifølge leder af Center for Perfomancedesign på Roskilde Universitet Fabian Holt er Roskilde Festivalen, hvad man kunne kalde en ”mellemkommerciel festival”, der stadig har et godt ry som nonprofitfestival. Roskilde Festivalen befinder sig ”i lidt af en gråzone” ifølge Fabian Holt, idet ”festivalen hverken er lille eller stor og stærkt kommerciel”.

Der tegner sig en udvikling, hvor der opstår nye og større festivaler, navnlig omkring de store byer, for eksempel NorthSide Festival i Aarhus. Odense Kommune har annonceret en ny rockfestival i Tusindårsskoven tæt på Odense Centrum, der skal drives af flere af de største koncertbureauer og festivalarrangører i Danmark og Europa.

Denne udvikling bevirker, at kommunerne fremover skal være opmærksom på dels kommunalfuldmagts-reglernes grænser for støtte til kommercielle aktiviteter, dels det nye EU-udbudsdirektiv, hvor der stilles nye krav til kommuner og regioner, når der skal arrangeres festivaler fremover.

Med det nye udbudsdirektiv (2014/24/EU), der skal være implementeret senest den 18. april 2016, sker der en ophævelse af de tidligere bilag A- og B-ydelser.

Ved det nye direktiv omfattes tilrettelæggelse af fester, festivaler og kulturelle arrangementer af en ny forenklet udbudsprocedure, det såkaldte ”Light-regime” for opgaver til mere end 750.000 euro.

Det betyder, at når kommuner fremover skal vælge en arrangør af en festival, skal det ske ved annoncering af opgaven. Der skal endvidere gives meddelelse til EU om, hvem der har fået tildelt kontrakten. Det bliver overladt til Danmark selv at fastsætte de nærmere procedureregler, der skal anvendes ved udbuddene.

Så op med paraplyen og på med gummistøvlerne!

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR