Kommunen.dk
MENU
Der mangler nye tal for, i hvor høj grad teknologien bliver brugt i institutioner, særligt for de mindste børn, men intentionen i loven er ikke til at tage fejl af: Børnene skal lære at håndtere den digitale teknologi. Foto: Lasse Kofod / Polfoto
Der mangler nye tal for, i hvor høj grad teknologien bliver brugt i institutioner, særligt for de mindste børn, men intentionen i loven er ikke til at tage fejl af: Børnene skal lære at håndtere den digitale teknologi. Foto: Lasse Kofod / Polfoto

Ipaden erobrer barndomslandet

Ipaden erobrer barndomslandet

Tablets, mobiltelefoner og computere breder sig hastigt ind i institutioner og skoler. Mange kommuner er langt fremme med at inddrage den digitale teknologi helt ned i vuggestuen. Det har fordele – men det kræver stor opmærksomhed at bruge det rigtigt, siger eksperter.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Når vuggestuebørnene i den integrerede institution Paddehatten i Vejle begynder at lege bus, nøjes de ikke bare med at forestille sig, hvor de kører hen. “Afrika,” råber en af dem måske. Og så sørger en pædagog for på en iPad at finde en YouTube-video med en tur gennem Afrika, som bliver projiceret op på væggen, hvorefter børnene kan trykke på ‘play’-knappen oppe på væggen. Og så går turen ellers ud på savannen, hvor børnene sammen med de voksne kan tale om, hvad de ser og oplever undervejs.

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.