Ifølge psykolog og ph.d. Rasmus Alenkær er det en fundamental fodfejl ikke at skelne mellem kvalitativ inklusion og administrativ inklusion, der blot handler om, hvor mange børn der er indskrevet på skolen.  
Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto
Ifølge psykolog og ph.d. Rasmus Alenkær er det en ”fundamental fodfejl” ikke at skelne mellem kvalitativ inklusion og administrativ inklusion, der blot handler om, hvor mange børn der er indskrevet på skolen. Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto

Inklusionsmål svækker det faglige niveau

Inklusionsmål svækker det faglige niveau

En ekspertgruppe er på vej med en rapport med kritikpunkter og anbefalinger til inklusion. Men allerede nu peger meget på, at kvantitative mål har stået i vejen for den gode inklusion. Danmarks Lærerforening ønsker konkrete handleplaner.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Billund Kommune er en succeshistorie. Målsætningen i inklusionsloven fra 2012 var, at 96 procent af alle skolebørn skulle være inkluderet i 2015. Billund Kommune har ligget på 98 procent siden 2011 og kunne let træde op på vægten, da kommunernes inklusionsgrad skulle vejes i 2015.

Interesseret i et abonnement? – klik her

ANDRE ARTIKLER
Kommunen.dk

Redaktion Aarhus
Mejlgade 48 C, st. tv.
8000 Aarhus C

Redaktion København
Christiansborg, lok 3.044
1240 København K

Administration
Havnebryggen 5
3740 Svaneke
+45 46 35 33 43

Annoncesalg
+45 51 92 24 37

Pressenævnet
DK Medier er fællesnavnet for nyhedstjenesterne Kommunen.dk og DK Nyt samt en lang række fagportaler
DK Medier