De nye datamater krævede ikke kun ekstra plads, men også uddannet arbejdskraft, som det kneb med at skaffe. Dette foto fra 1971 viser en sekretær, som betjener den elektroniske databehandler Burroughs L-5000.
De nye datamater krævede ikke kun ekstra plads, men også uddannet arbejdskraft, som det kneb med at skaffe. Dette foto fra 1971 viser en sekretær, som betjener den elektroniske databehandler Burroughs L-5000.
Foto: Ritzau Scanpix

Fra arkivet: 'Man kan stille spørgsmål og få svar fra terminalen'

Fra arkivet: 'Man kan stille spørgsmål og få svar fra terminalen'

I 1970 var kommunernes nye edb-centraler stærkt overbebyrdet af opgaver. Mange kunne se det smarte i at ringe op fra en terminal til en anden via telefonnettet.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Tænk engang: Ekspedienten på kommunekontoret kunne under samtale med en skatteyder taste nye oplysninger ind og få svar tilbage fra EDB-centralen med en ny skattetrækprocent, samtidig med at der automatisk blev udskrevet en blanket til kildeskattedirektoratet.

Interesseret i et abonnement? – klik her

ANDRE ARTIKLER
Kommunen.dk

Redaktion Aarhus
Mejlgade 48 C, st. tv.
8000 Aarhus C

Redaktion København
Christiansborg, lok 3.044
1240 København K

Administration
Havnebryggen 5
3740 Svaneke
+45 46 35 33 43

Annoncesalg
+45 51 92 24 37

Pressenævnet
DK Medier er fællesnavnet for nyhedstjenesterne Kommunen.dk og DK Nyt samt en lang række fagportaler
DK Medier