Politik fra rødderne
Flygtningebørn har stærke oplevelser med i bagagen og kan derfor have andre behov end deres danske jævnaldrende. Men hvilke? Hos institutionerne er der rift om en ny guide. Foto: Rasmus Flindt Pedersen / Polfoto

Daginstitutioner får hjælp til at modtage flygtninge

Flygtningebørn er blevet en del af hverdagen for børnehaver i hele landet, men det er stadig en ny udfordring. Derfor har Center for Udsatte Flygtninge og BUPL udarbejdet en guide, der skal hjælpe pædagogerne med at modtage flygtninge. 

 børn

Af Søren Engelbrecht | [email protected]

Pædagogen Ann Wagner har hjulpet mange børn, hvor særlig sproget er en barriere. I sine 20 år i Bondebyens Børnehave i Kongens Lyngby har hun taget tosprogede og adoptivbørn i hånden, lært dem hverdagens danske gloser og ført dem ind i fællesskabet med de andre børn.

Nu er hun stødt på en ny udfordring. Nu spiller kultursammenstød og mulige traumer ind. Nu er det flygtningebørn og familiesammenførte, hun skal indsluse i en dansk børnehave: det er en flygtningefamilie, hun skal samarbejde med. I november sidste år modtog Bondebyens Børnehave en 4-årig iransk pige, der i august blev familiesammenført med sin far. Nu skal Ann Wagner sørge for, at også hun bliver en del af børnehavens kultur, lege og rutiner.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Hvis du benytter Internet Explorer, og har problemer med at logge ind, kan du prøve at benytte den gamle udgave af hjemmesiden: http://old.kommunen.dk

Vi anbefaler dog at du i stedet benytter en moderne - og mere sikker – browser, fx: Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari.

Glemt kodeord?

Børn & unge


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57