Politik fra rødderne

Begrænsede besparelser ved ’tvangsdigitalisering’

En ny rapport vurderer, at kommunerne kan spare en halv milliard på digital selvbetjening. Småpenge siger professor. Ambitiøst fastholder KL og Digitaliseringsstyrelsen

 digitalisering

Af Kim Rosenkilde Nielsen | [email protected]

Kravet om obligatorisk digital selvbetjening kommer ikke til at betyde revolutioner i den kommunale borgerservice. Omfanget er for snævert og det økonomiske potentiale for småt. Det vurderer professor ved Instut for Statskundskab på Aalborg Universitet Kim Normann Andersen efter at have set nærmere på den konsulentrapport, som danner grundlaget for den fremadrettede politiske proces med at indføre obligatorisk digital selvbetjening i det offentlige.

Af det materiale fra rapporten, som Digitaliseringsstyrelsen har valgt at offentliggøre, fremgår det, at den obligatoriske digitale selvbetjening forventes at kunne føre til besparelser på samlet 900 millioner kroner årligt, når de nuværende planer er fuldt indfaset i 2017. Heraf skal omkring en halv milliard kunne hentes i kommunerne.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Hvis du benytter Internet Explorer, og har problemer med at logge ind, kan du prøve at benytte den gamle udgave af hjemmesiden: http://old.kommunen.dk

Vi anbefaler dog at du i stedet benytter en moderne - og mere sikker – browser, fx: Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari.

Glemt kodeord?

It

Økonomi


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57