Med det nye udspil til taxalov kan det blive svært at sikre taxadækning i landområderne, lyder det fra flere kritikere. Foto: Polfoto
Med det nye udspil til taxalov kan det blive svært at sikre taxadækning i landområderne, lyder det fra flere kritikere. Foto: Polfoto

Taxilov-udspil: Kommuner får ingen rolle i tilladelser

Udspil lemper både vilkår og forpligtelser. Landdistrikterne frygter dårligere dækning.

deregulering

Af Michael Kjærgård | [email protected]

Et regeringsudspil til ny taxilov vil deregulere hyrevognsbranchen, så kommunerne ikke længere skal vurdere behovet eller overhovedet have nogen rolle i tildelingen af tilladelser. Også den geografiske begrænsning ophæves, så hyrevogne kan operere på tværs af alle kommunegrænser.

”Det vil i sidste ende gå ud over de borgere i landdistrikterne der ikke er mobile, herunder i særdeleshed de ældre.”

Tilladelse til hyrevognskørsel skal desuden slås sammen med andre tilladelser til erhvervsmæssig persontransport såsom limousinekørsel, offentlig servicetrafik og sygetransport. Der skal være én tilladelse, der gælder det hele og som udstedes af en statslig myndighed til alle, der opfylder kravene.

Der stilles fortsat krav til føreren og til bilen, og det vil også fortsat være et krav for at køre med private kunder, at man er tilknyttet et kørselskontor. I landdistrikterne kan der dog dispenseres fra sidstnævnte for at gøre det billigere og enklere at etablere sig som vognmand uden for byerne.

I samme boldgade lægger regeringen op til at ophæve den nuværende betjeningsforpligtelse, og lige præcis den del af udspillet bekymrer formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard:

- Det vil i sidste ende gå ud over de borgere i landdistrikterne der ikke er mobile, herunder i særdeleshed de ældre. Vi kan ikke acceptere, at regeringen åbner op for at lempe taxiloven i en sådan grad, at det kan give udfordringer i forhold til at sikre taxidækning uden for de største byer, siger han.

Syddjurs-borgmester Claus Wistoft (V) er på samme linje:

- Taxaerne vil med det her forslag søge derhen, hvor de kan tjene penge fredag, lørdag og søndag. Og det vil være i Aarhus, hvor man i stedet vil komme til at opleve kaotiske tilstande blandt taxachauffører, mens Djursland vil være tomt for taxaer, siger han til Århus Stiftstidende.

Også hyrevognschaufførernes fagforening 3F peger på behovet for at sikre 'taxidækning i Udkantsdanmark' og mangler derudover især 'tryghed for at markedet for taxikørsel ikke presser bunden ud af lønningerne og ødelægger chaufførernes arbejdsvilkår yderligere', siger sektorformand Jan Villadsen fra 3F Transport

Transportminister Ole Birk Olesen vil indkalde partiernes transportordførere til forhandlinger om udspillet. Regeringen får brug for støtte fra enten Socialdemokratiet eller Dansk Folkeparti for at kunne gennemføre en ændring af den nuværende taxilov.

Læs hele udspillet.

Land & by

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet