Kommunen.dk
MENU

Elcyklen kan blive kommunernes trafikale supervåben

I Roskilde har man længe udlånt elcykler med succes til borgerne. Men særligt en projektleder har med socialt engagement vist, at elcyklerne kan have stort potentiale for både borgere og kommunen.

Elcyklen kan blive kommunernes trafikale supervåben

I Roskilde har man længe udlånt elcykler med succes til borgerne. Men særligt en projektleder har med socialt engagement vist, at elcyklerne kan have stort potentiale for både borgere og kommunen.
- Hvis vi kan fjerne én bil fra vejene, påvirker det både CO2-udledningen i kommunen og generelt trængsel og slitage på vejene. Derudover har det en gavnlig effekt for den enkelte borger, som statistisk bliver gladere og sundere af at tage cyklen, fortæller Jakob Skovgaard Villien, trafik- og mobilitetsplanlægger i Roskilde Kommune.
- Hvis vi kan fjerne én bil fra vejene, påvirker det både CO2-udledningen i kommunen og generelt trængsel og slitage på vejene. Derudover har det en gavnlig effekt for den enkelte borger, som statistisk bliver gladere og sundere af at tage cyklen, fortæller Jakob Skovgaard Villien, trafik- og mobilitetsplanlægger i Roskilde Kommune.
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Vinterens blæsende, kolde og våde vejr har endnu ikke sluppet sit tag i Danmark, selvom foråret så småt er begyndt at banke på. Særligt cykelturene frem og tilbage fra arbejde lokker ikke, mens bilen frister tilsvarende. 

- Vi er jo på mange måder oppe imod det perfekte transportmiddel. Du sidder tørt og lunt, kommer hurtigt fra A til B, og der bliver hele tiden bygget nye veje, og der er ofte en parkeringsplads lige foran din destination, fortæller Jakob Skovgaard Villien, trafik- og mobilitetsplanlægger i Roskilde Kommune i podcasten “Kommunerne redder klimaet”. 

Jakob Skovgaard Villien har ansvaret for kommunens elcykel-projekt, som omfatter i alt 15 elcykler. Lige nu er kommunens elcykler kørt i garagen, mens man gør klar til at igen at sætte gang i en ny runde af projektet, når foråret officielt bliver sat i gang i kalenderen. 

Og der er både gavnlige effekter at hente for kommunen og for hverdagsbillister ved at udlåne elcykler – og ved at få flere til at overveje et alternativ til bilen

- Hvis vi kan fjerne én bil fra vejene, påvirker det både CO2-udledningen i kommunen og generelt trængsel og slitage på vejene. Derudover har det en gavnlig effekt for den enkelte borger, som statistisk bliver gladere og sundere af at tage cyklen, fortæller Jakob Skovgaard Villien. 

Det er en type projekt, som Roskilde og mange andre kommuner har gode erfaring med, som ovenikøbet er ret simpelt at sætte igang, fortæller Jakob Skovgaard Villien. 

Mobilitetscoachen fra kommunen

Det særlige i Roskilde er, at Jakob Skovgaard Villien som projektleder har givet “lidt for meget” af sig selv. I stedet for den traditionelle projektleder-rolle, har Jakob Skovgaard Villien set sig selvsom en “mobilitetscoach”, som han selv kalder det. 

Han har derfor ikke bare lånt borgerne en elcykel, men han har også stillet sig til rådighed i forhold til en lang række spørgsmål, sendt tips, tricks og påmindelser, ligesom han oprettede en Facebook-gruppe, hvor deltagerne kunne dele gode oplevelser. 

- Snebolden begyndte virkelig at rulle med Facebook-gruppen, og folk snakkede løs derinde, sendte billeder fra deres morgentur, oplevelser i naturen og så videre. 

Det hele var dog ikke bare Instagram-værdige billeder og fortællinger. Jakob Skovgaard Villien, som selv er tidligere træningsfanatiker, arrangerede omfattende sundhedstests, der kunne dokumentere, hvilken udvikling deltagerne gik igennem på elcyklen. 

Her fik han overtalt et professionelt testcenter til at måle en ‘fitness-alder’ – også selvom testcenteret syntes, at det var noget “uvidenskabeligt fis”. 

- Det kan være svært for en almindelig borger at forholde sig til sin lungekapacitet, men at kunne se, om du har en kondi som en på 65 eller 40 år er noget, der enten motiverer helt vildt eller gøre det modsatte. Heldigvis var det mest det første, vi oplevede, siger Jakob Skovgaard Villien. 

I sidste ende gav det overraskende positive resultater for hverdagsbillisternes sundhed. 

- Ni ud af ti havde en gennemsnit forbedring i deres fitness-alder på 10-12 år. Det er et vanvittigt resultat, og det bekræfter, at elcyklingen er sund. Det har et kæmpe potentiale, fordi hovedårsagen til, at folk skriver sig op, ikke er sundhed, men vi kan altså fremvise en meget positiv sideeffekt. 

Et spørgsmål om ressourcer

Mens Jakob Skovgaard Villien fortæller om projektet og Facebook-gruppen for deltagerne, er han hurtig til at komme med nye idéer til næste runde. Det kunne fx være holdtrøjer, der kunne være med til at styrke holdfølelsen og skabe synlighed i bybilledet. 

Det er dog altid en afvejning af tid og ressourcer, altså hvor mange ressourcer kræver det at omvende en bilist til cyklist. Og der må man acceptere, at det er for dyrt at omvende nogle bilister, mener Jakob Skovgaard Villien. 

- Jeg fik en e-mail i evalueringen fra en borger, som sagde, at projektet havde været virkelig godt, men at han ikke havde fået cyklet så meget, som han gerne ville.

- Borgeren skriver så i evalueringen, at han egentlig gerne ville have haft en ugentlig opringning fra mig. Det var sådan en sjov ting, fordi jeg sad tilbage og tænkte, ‘okay, hvis det skal være så svært, så er der bare en målgruppe, hvor man kan sige, at du ikke kan vinde dem’. Selvfølgelig skal jeg ikke sidde og ringe til borgere hver uge for at sørge for, at de cykler. Så er de bare tabt, siger Jakob Skovgaard Villien.  

Åbner nye veje for kommunerne

Mens andre cyklister måske kan tænke, at elcyklen er snyd, så kan elcyklen omvendt være en kærkommen genvej til nogle af de bilister, som tidligere har været svære at nå ud til. 

- Transportområdet er en af de sektorer, hvor vi mangler at få knækket koden til, hvordan vi får udledningerne til at falde. Der er cykler interessante, fordi det er en enormt energi- og areal-effektiv måde at flytte sig på. Og der er elcykler særligt spændende, fordi elcykler udvider gruppen af transportarbejde, der kan tages på cyklen, siger Tue Damsø, projektleder for DK2020 og seniorkonsulent i Concito. 

- Der er både en større gruppe mennesker, der kan bruge cyklen som en væsentlig del af deres daglige transport, en større distance, du kan flytte dig på en elcykel, og der er flere af de ture, du tager hen over et arbejdsliv, som du kan tage på cyklen.

Tue Damsø glæder sig over, at kommunerne har succes med udlånsprogrammer, som får flere til at få øjnene op for den elektrificerede jernhest:

- Det er et enormt simpelt virkemiddel. Elcykler opleves ofte som dyre, og der er en masse fordomme imod dem, men ved at få lov til at køre på en, uden at du skal lægge en stor investering, kan man ofte overkomme de ting. Mange af evalueringerne af de her projekter viser, at en ret stor andel af dem, der prøver en elcykel, ender med at holde fast i den. Det er nogle simple mekanismer, der kan give varige vaneændringer. 

Med elcykler bliver kommunens muligheder for at vinde bilister over på cyklen større, ligesom det også giver kommunerne større muligheder i forhold til at tænke mobilitet samlet på tværs af cykel og kollektiv transport. 

- Potentialet med elcykler er større, end det vi sidder og slås med her og nu. Men det er svært, for der er stadig ture, som er sværere på en cykel, siger Tue Damsø.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR