Lyt. Træd et skridt tilbage og stil flere spørgsmål, end du giver svar. Sådan lyder innovationschefens bedste råd til mere undrende og meningsfulde samtaler.
Lyt. Træd et skridt tilbage og stil flere spørgsmål, end du giver svar. Sådan lyder innovationschefens bedste råd til mere undrende og meningsfulde samtaler.
Foto: Spinderihallerne.dk

Innovationschef: “Vi bliver nødt til forundre os, før vi løser opgaven”

Innovationschef: “Vi bliver nødt til forundre os, før vi løser opgaven”

Som offentlig leder er det en svær opgave at undre sig og “stå i det åbne”, før man går i “løsningsmode”. Det har Vejle Kommunes innovationschef øvet sig i, og hun mener, at det kan skabe bedre samtaler og resultater, hvis man tør stille de store, filosofiske spørgsmål.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Vejle Kommune har i samarbejde med en filosof trænet evnen til at undre sig innovativt. Det handler i bund og grund om at invitere de store, filosofiske spørgsmål ind i kommunen i stedet for at løse problemer på samlebånd.

Lene Lawaetz, der er innovationschef i Vejle Kommune, har siddet til utallige møder, hvor det har drejet sig om at finde en løsning på et problem eller en udfordring. Hun er lynende skarp til at kaste en masse løsningsforslag på bordet, og så gælder det bare om at vælge den bedste. Færdig. Næste problem.

Men de sidste to år har hun og en håndfuld kolleger fra Vejle Kommune været i lære hos forfatter og forsker fra Aalborg Universitet, Finn Thorbjørn Hansen, der er ekspert i undringsdreven innovation, og det har gjort, at Lene Lawaetz har fået vendt op og ned på sin løsningsorienterede tilgang til faglige problemstillinger. For hvad sker der, hvis man stiller spørgsmål og undrer sig i stedet for straks at finde svar og løsninger?

Hun tog den filosoferende undren med ind i det midlertidige innovationsudvalg, hvor hun sammen med politikere, embedsmænd og virksomheder skulle arbejde med at udfordre og afprøve scenarier for fremtidens Vejle.

- Vi giver tid og mulighed for at undre os over ting, vi gerne vil blive klogere på, uden at forlange, at vi bliver særligt løsningsorienterede. Det er svært for at kommune eller en virksomhed at stå i det åbne og undre sig uden at vide, hvor man ender henne. Det er en svær øvelse. Vi bliver nødt til at give os mere tid til at forundre os, før vi går i gang med at løse en opgave, siger Lene Lawaetz.

Mantraet i udvalget var: Lyt. Træd et skridt tilbage og stil flere spørgsmål, end du giver svar. Og det gav nogle nye samtaler, mener innovationschefen.

Interesseret i et abonnement? – klik her

ANDRE ARTIKLER
Kommunen.dk

Redaktion Aarhus
Mejlgade 48 C, st. tv.
8000 Aarhus C

Redaktion København
Christiansborg, lok 3.044
1240 København K

Administration
Havnebryggen 5
3740 Svaneke
+45 46 35 33 43

Annoncesalg
+45 51 92 24 37

Pressenævnet
DK Medier er fællesnavnet for nyhedstjenesterne Kommunen.dk og DK Nyt samt en lang række fagportaler
DK Medier