Hvis du vil være alt, så bliver du intet

Thisted er for surferne, Billund for børnene og Kolding for iværksætterne. Opskrifterne på det særlige varemærke blev lystigt delt på konferencen KommuneBranding13, hvor halvdelen af landets kommuner var repræsenteret. 

branding

Af Lærke Cecilie Lindegård | [email protected]

- Kommunernes største udfordring er, at de ligner hinanden. Men ingen bliver jo forelsket i det mainstream, lød de indledende ord fra arrangøren bag konferencen ‘KommuneBranding13’, Nikolaj Stagis. Af selvsamme grund var 49 kommuner repræsenteret i Børsens festsal i København i sidste uge, hvor brandingeksperter og en stribe af ‘de gode eksempler’ var troppet op for at fortælle om god markedsføring.

Blandt publikumsucceserne var to surferdrenge fra Cold Hawaii aka Thisted, hvor kommunale planer om at ‘ødelægge’ de bedste surfspots ud for Hanstholm Havn med havdambrug og vindmøller fik de to ildsjæle til at danne en forening, der gik i dialog med kommunen om en både-og-løsning. Initiativet har resulteret i, at surfer-nørder fra hele verden i dag valfarter til det nordjyske.

Cold Hawaii blev en af dagens få bottom-up cases, idet den ellers var præget af topstyrede strategier, hvilket også fik en deltager til at spørge:

- Hvordan sikrer vi demokratiet bag brandingstrategierne? En vigtig diskussion, der desværre aldrig blev gået i dybden med.

Også David Zahle, chefarkitekt hos virksomheden BIG (Bjarke Ingels Group) fik store klapsalver med på vejen. Han appellerede til, at kommunerne kaster et frisk blik på de ‘bundne’ anlægsopgaver og tænker aktiviteter ind i dem. Og det behøver ikke at være dyrt, garanterede Zahle, der var med til at udforme ideen omkring Københavns første havnebad.

- En lille anlægsopgave, der kun kostede kommunen fem millioner kroner, men som har været med til at transformere den måde, som København ser sig selv på.

For børn og designere

Kolding Kommune var blandt eksemplerne på, hvordan man bruger den historiske arv aktivt, fortalte Nikolaj Stagis, der har hjulpet kommunen frem til visionen ‘Vi designer livet’. Med kunst- og designmuseet Trapholt, designskolen og flere designvirksomheder i bagagen har kommunen gjort dette til sit særkende: ‘Det bedste sted i landet for iværksættere’.

Blandt Koldings initiativer er, at alle folkeskolebørn på et tidspunkt skal modtage design­undervisning, og i øjeblikket er 300 kommunale medarbejdere sendt på efteruddannelse.

Billund – eller Børnenes Hovedstad – var mødt talstærkt op med borgmester Ib Kristensen (V), kommunaldirektør Ole Bladt-Hansen og direktør i Capital of Children Company, Mette Thybo – et aktieselskab, som LEGO og Billund har støbt i fællesskab. Visionen er en udløber af kommunens allerede etablerede familieturisme med attraktioner som Legoland og Lalandia.

- Vi skal være et globalt mødested for børn, lød det fra Mette Thybo, der stolt kunne fortælle, at sydkoreansk tv allerede har leveret et timelangt indslag om Capital of Children Company og nu barsler med endnu et.

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet