Kommunen.dk
MENU
Billede

Sådan kan kommuner kommunikere bedre til “udkantsdanskere”

Sådan kan kommuner kommunikere bedre til “udkantsdanskere”

Udkant eller forkant: En ny analyse viser, hvilke værdier der trives blandt selvudnævnte udkantsdanskere, og at en storby sagtens kan føles som udkant.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

De elsker naturen, de er villige til at køre langt til arbejde, og de vil gerne engagere sig lokalt. En ny undersøgelse fra kommunikationsbureauet Dentsu Aegis Network tegner et portræt af de danskere, der selv betegner som beboere i Udkantsdanmark. Og analysen rummer vigtig viden for kommuner, mener Julie Daugaard, der er strategisk direktør og forbrugerekspert og har været med til at lave undersøgelsen. Blandt andet skiller de selvudnævnte udkantsdanskere sig ud fra resten af befolkningen ved, at de er parate til at køre mange kilometer til og fra arbejde.

- Vi har oplevet flere virksomheder, der ikke vil ansætte folk fra yderområder, fordi de bor halvanden times kørsel væk. Men det er ikke noget problem for forkantsdanskerne at køre langt, siger Julie Daugaard.

- Kommunerne kan blandt andet bruge det til at tale med virksomheder i byerne og sige: Vi har dygtige borgere, der gerne vil køre langt for det rette arbejde. De har en fornuftigt work-life balance, de kommer energifyldte på arbejde, fordi de har fået frisk luft og nydt naturen. Det betyder, at der er stor sandsynlighed for, at du får en rigtig dejlig og dygtig, energifyldt og balanceret medarbejder ved at ansætte én af vores borgere i stedet for én, der bor i byen og måske er mere stresset, siger Julie Daugaard.

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.