Okay, vi kører hospitalet ud til borgeren

Den teknologiske udvikling gør, at vi snart vil kunne køre "fremskudt akutmodtagelse" ud og tilse og behandle hjemme hos borgeren selv, skriver regionsrådsmedlem Hanne Roed.

Okay, vi kører hospitalet ud til borgeren

I mange år har teknologiske fremskridt på sundhedsområdet været noget som man kunne se inde på hospitalerne, hvor antallet af maskiner er eksploderet. Nu kan vi glæde os over at teknologien også kan gøre noget for de pludseligt syge, derude hvor vi bor, skriver regionsrådsmedlem Hanne Roed. Foto fra tysk præsentation af telemedicin.
Foto: Arne Dedert/DPA/Ritzau Scanpix
13. apr. 2024
Hanne Roed
HANNE ROED
REGIONSRÅDSMEDLEM (R)
REGION MIDTJYLLAND

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Regionerne får ofte skyld for at fjerne sundhedsvæsnet fra borgerne udenfor de store byer, men den teknologiske udvikling gør, at vi snart vil kunne køre "fremskudt akutmodtagelse" ud og tilse og behandle hjemme hos borgeren selv.

Det lyder som en fjern vision ude i fremtiden, men vi er ikke langt fra: Når vi indretter ambulancer og eksempelvis vagtlægers køretøjer og bærbare udstyr til det, så kan personalet have løbende tæt kontakt med Akutmodtagelserne eller vagthavende akutlæge og dermed have hospitalernes kompetencer med sig, helt ude ved den enkelte borger. Det er især gode nyheder, der hvor borgeren bor langt fra Akutmodtagelserne, eller hvor det haster med behandling (eksempelvis åndedrætsproblemer).

Det skal siges at nogle borgere stadig hurtigst muligt skal på Akutsygehuset, fx ved trafikuheld, hjerteanfald og andre voldsomme traumer, og der køres eller flyves borgeren selvfølgelig ind som hidtil. Men mange besøg på Akutmodtagelsen er heldigvis af en anden karakter, og ved at kunne hjælpe borgeren hjemme vil det også spare en måske anstrengende tur til hospitalet.

Det er ikke noget nyt, at ambulancerne er i direkte kontakt med Akutmodtagelserne og påbegynder behandlingen, så snart de er nået frem til patienten. Det nye er, hvor godt et indtryk man kan give lægen af patienten, trods fysisk afstand, og her sker der løbende forbedringer af teknologien.

Investeringer giver øget tryghed

Nyeste skud på stammen er det Natberedskab som Region Midtjylland har startet til at erstatte Natlægevagten. Her er video-opkobling en del af de muligheder der er, når paramedicineren ankommer til borgeren og ønsker at lægen kan danne sig et visuelt indtryk. Samtidig er Natberedskabet kørende i nye enkeltpersonbetjente biler, som medbringer et mindre laboratorium, medicin og andre fornødenheder til at kunne iværksætte behandlinger ud fra lægens anvisninger.

Til dem, som bekymrer sig over, at det jo ikke er en læge, som ankommer hos patienten om natten, vil jeg sige, at før kom der en praksiserende læge med sin lægetaske i en taxi. Fremover kan man lade målinger foregå ude hos borgeren og en behandling startes hurtigere - stadig under lægeligt ansvar og tilsyn.

Der er derfor store perspektiver i den teknologiske udvikling både i kommunikation og i målingsudstyr. Det kræver investeringer i udstyr og sikkert også antallet af biler, men det vil give en øget tryghed for borgerne udenfor de største byer, hvilket de længe har efterspurgt. Derfor tror jeg vi vil se en yderligere udbygning - forhåbentlig også i et samarbejde med kommunernes hjemmepleje.

I mange år har teknologiske fremskridt på sundhedsområdet været noget som man kunne se inde på hospitalerne, hvor antallet af maskiner er eksploderet. Nu kan vi glæde os over at teknologien også kan gøre noget for de pludseligt syge, derude hvor vi bor.