Kommunen.dk
MENU

Lidt mere Zlatan i kommunalpolitik

Lidt mere Zlatan i kommunalpolitik

25. mar. 2012
RASMUS JØNSSON

Forhåbentlig er de fleste politikere, der går og drømmer om at få et godt kommunalvalg næste år, allerede nu i gang med at forberede deres kampagner. I moderne politik taler man om den permanente valgkamp. Det vil sige at der føres kampagne i hele perioden mellem valgene og ikke blot i ugerne op til valgdagen. Kommunalpolitikerne kan selvfølgelig ikke føre permanente valgkampe, det har de hverken tid eller ressourcer til. Men det er stadigvæk vigtigt at starte sin valgkamp i god tid, for det tager tid både at bygge et godt image op og at få fortalt vælgerne, hvad man står for og vil kæmpe for. 

Nye kamp-tendenser  

Selv om der stadigvæk er rigtig mange lokalpolitikere, der går og hygger sig med lidt hjemmetrykte pjecer, sjove plakater og skøre videoer, er tendensen, at der også er ved at ske en professionalisering af den kommunale valgkamp. Ved sidste kommunalvalg var tendenserne for eksempel, at kampagnerne blev mere centralt styret fra Borgen både i forhold til budskaber og design. Der var også kommet flere penge i kampagnerne, som blev brugt på annoncering og til det strategiske og analytiske arbejde. Flere af de lokale politikere havde også været igennem medietræning og fået udviklet nogle budskaber, de stod fast på igennem hele valgkampen.    

Den mere professionelle tilgang til kampagnearbejdet vil uden tvivl fortsætte frem mod valget næste år. Vælgerne shopper troløst rundt på det politiske landkort, så kan man designe og gennemføre den rigtige kampagne, er der store vælgermæssige gevinster at hente. Derfor vil de fleste partier også bygge deres kampagner op om fokusgrupper, kvantitative målinger, segmenteringsværktøjer med mere. Politikerne vil også gøre sig nøje overvejelser om, hvor der skal annonceres, medievalg og hvad for nogle budskaber, der skal være bærende i kampagnerne. De lokale spidskandidater vil også bruge meget energi på at lave kampagnegrupper, der kan skaffe ressourcer, banke på døre og fylde de lokale debatsider.

Skru op for ­vildskaben 

Der er meget godt at sige om, at kommunalpolitikerne gør sig mere umage, når de skal ud og kommunikere til vælgerne. For meget politikerlede og ligegyldighed over for lokalpolitik udspringer af, at politikerne ikke er stærkere nok i den politiske dialog. Et håb er dog, at alle de kampagneovervejelser, der bliver gjort, bliver brugt til at lave god kommunikation, der meget gerne må være anderledes både i form og indhold, end det man ser fra Christiansborg. Desværre er der en tendens til, at kommunale politikere i for høj grad kopierer Christiansborg-politikernes budskaber og sprog. 

Og med al respekt for politikerne på Borgen er det tit en trist omgang, de præsenterer. Der bliver talt i tørre sætninger med en masse tal og fakta til hovedet og meget lidt følelser til maven. Ofte tør Christiansborg-politikerne ikke at sige, hvad de reelt mener, men har mere travlt med at holde partidisciplinen og de talepunkter, der er forproduceret til lejligheden. Slidte floskler og vendinger bliver serveret på samlebånd, og forudsigeligheden er større end i et optaktsinterview med en landsholdsspiller. 

Det vil klart pynte, hvis kommunalpolitikerne tør skrue lidt op for vildskaben i deres kommunikation. Ikke at de skal blive skingre og utroværdige. Snarere at de ser ud som om, de tror på det, de siger – at det skinner igennem, hvorfor de bruger så meget tid på politik, og at man kan se, at de brænder for at lave noget om. 

Drop bullshit-budskaber

Konkret betyder det, at de skal droppe de mange bullshit-budskaber om, at det er vigtigt at gøre det godt for børnene, de gamle, de syge og så videre. Selvfølgelig er det vigtigt, det vil ingen modsige. Det er langt mere interessant at høre om, hvordan politikerne vil gøre det godt, hvor de vil skære for at give andre noget mere eller om nye smarte løsninger på borgernes problemer. 

Det betyder også, at kommunalpolitikerne må bevæge sig ned af abstraktionsstigen og blive mere konkrete i deres kommunikation. Lokalpolitik handler i høj grad om borgernes hverdagsliv og nære problemer, derfor må det også være muligt at snitte nogle budskaber sammen, der fremstår som relevante og interessante for borgerne. Den tætte kontakt med borgerne og deres problemer må gøre det muligt at finde eksempler og cases, der kan understøtte ens budskaber. Man behøver ikke altid at tage fat i store rapporter og undersøgelser for at understøtte sine budskaber. 

Det vil pynte gevaldigt på næste års valgkamp, hvis politikerne tør skrue en smule op for deres indre Zlatan Ibrahimovic. For med lidt mere passion, vildskab og nogle overraskende træk kan det gå hen og blive en sjov og spændende valgkamp. Også selv om kampagnerne på nogle stræk bliver mere professionelle og strømlinede.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR