Hvem spreder kanel i Aarhus' gader og stræder?

Nej, ikke krydderiet. En ny type kanel plager Aarhus. For tiden popper graffititagget Kanel op her, der og alle vegne.

Hvem spreder kanel i Aarhus' gader og stræder?

Farven og formen på Kanel forandrer sig en smule fra gang til gang. Udtrykket er råt, og går du igennem Aarhus centrum, er Kanel svær at undgå. Særligt når du først er begyndt at lægge mærke til al graffitien.

Kanel!

Ordet står med kantede bogstaver på en husmur i øgaderne i Aarhus. Bogstaverne er brune som krydderi-barken fra Sri Lanka, og malingen løber en smule fra det afsluttende ‘L’.

Kommunen.dk lagde først mærke til grafftitagget for et par måneder siden, og under coronakrisen bredte det sig ud over byen. Skribenten bag dette skriv er efterhånden blevet tvangsfokuseret på at få øje på tagget, men også resten af redaktionen er begyndt at lægge mærke til krydderimalingen.

Kanel er spraymalet på døre, porte, husmure og virksomheder talrige steder i Aarhus’ gader og stræder. Spraymalingens farve varierer fra gang til gang. Indimellem står navnet også skrevet med sprittusch på små elskabe og rundt langs vinduesrammer om butikkernes facader.

Kanel får ofte selskab af M2S og Kikært, der også er udbredte tag i Aarhus. Foto: Christian Olesen

Graffititags er ganske almindelige i en by som Aarhus, men af en eller anden grund, stikker Kanel ud. Måske skyldes det, at Kanel rent faktisk er et ord, vi forstår og kender til. Ofte er graffititags en kombination af bogstaver og tal, de færreste har et forhold til. Taggene er tilmed tit svære at læse, for de bliver spraymalet hurtigt i ly af mørket.

Men Kanel er lige til, og associationerne er mange.

Foto: Christian Olesen

Idéen med at sprede Kanel ud over byen minder om en jysk tradition, hvor venner tildækker en 25-årig ugift kammerat med kanel. I studiebyer som Aarhus er brune kanelbunker og afskårne strips nær lygtepæle en konstant del af gadebilledet efter en weekend med fødselsdagsfester.

Efterladenskaberne vidner om, at der foregik en krydderimassakre, hvor en ungersvend eller kvinde blev fastbundet og kanel'iseret  i en slags overgangsritual. Når ofret overdækkes med kanel, svier og kradser krydderiet i hud og næse. Omtrent sådan føles det også, når du får øje på Kanel som graffiti. Ordet er groft skrevet og skærer i øjnene i bybilledet.

Brud på uskrevne regler

Personen bag Kanel arbejder ofte imod en række uskrevne regler i den ulovlige del af graffitimiljøet. Normalt holder folk sig til at male på offentlige bygninger, virksomheder og fabrikker. Men Kanel er hæmningsløs og sprayer gerne på private døre, huse og lejligheder.

Når en graffitimaler opererer så aggressivt, kan det sætte gang i en negativ spiral.

Foto: Christian Olesen

For hvis der allerede er malet graffiti på en mur, bliver det mere sandsynligt, at der kommer andre graffitimalere til. Det kan nemlig være grænseoverskridende at være den første til at male på et pænt og rent sted, men hvis en mur først er besudlet med hærværk, virker det knapt så grænseoverskridende at være den, der maler som nummer to eller tre.

Den tendens spreder sig omkring Kanel-tagget. Så snart Kanel maler et sted, kommer andre graffititags til i løbet af et par dage eller uger, kan man konstatere ved selvsyn. Kanel åbner så at sige ballet, og så er der fri leg for alle de andre.

Og de seneste måneder var der frikvarter for hærværkspersonerne. Det fortæller virksomheden All Remove, der fjerner graffiti i omkring 50 kommuner. All Remove har oplevet en stigning i mængden af ulovlig graffiti under coronakrisen. Ifølge direktøren skyldes det, at der var stille om aftenen og ingen trafik, så graffitimalerne i fred og ro kunne gå på eventyr og sprede deres tags.

Foto: Christian Olesen

Østjyllands Politi fokuserer ikke specifikt på graffitimalere som Kanel. Men en patruljevogn drøner afsted, hvis politiet modtager en henvendelse om, at der foregår ulovlig graffiti lige nu og her. Så satser politiet på at snuppe gerningsmanden på fersk gerning. Sidste år blev 13 personer sigtet for graffiti-hærværk i Østjyllands Politikreds.

Men personen bag Kanel er næppe anholdt. Så hvem er det? Og hvad driver ham eller hende til at begå hærværk så mange steder igen og igen?

Hvis Kanel læser dette, vil Kommunen.dk meget gerne høre fra personen. og lave et anonymiseret interview. Skriv da til [email protected] og fortæl, hvad der ligger bag kanelbombardementerne. Og så opfordrer Kommunen.dk i øvrigt slet ikke til at udøve hærværk og ulovlig graffiti.