Politik fra rødderne

Godt samarbejde giver bedre events

Events kan bane vejen for både omtale, sammenhængskraft og penge i kommunekassen, forsikrer sekretariatsleder Ulrich Ammundsen fra VIBE, der varetager eventsamarbejde i hovedstaden. Det sker forud for VIBES-konferencen om moderne eventhåndtering. Den foregår 21.-22. september i Dansk Design Center, København, og temaet hedder ’Breaking Barriers’. 

 events

Af Morten Okkels | [email protected]

Ulrich Ammundsen, hvorfor skal en kommune interessere sig for events? 

Det er jo et middel til at profilere din kommune. Det gælder både indadtil i forhold til dine borgere, der får skabt sammenhold og identitet. Det giver også noget økonomi, blandt andet i form af turistomsætning. Se for eksempel på Roskilde Festivals betydning eller på banecykling- og taekwondo-mesterskaberne i Ballerup. Horsens har også vist, at værdien af branding vil slå igennem, når folk skal finde ud af, hvor de skal bosætte sig eller etablere virksomhed.

Det er vel ikke alle kommuner, der behøver bruge formuer på events?

Man skal selvfølgelig tænke sig om. Der er jo et marked, som har fundet sig. Bare at kopiere Horsens er ikke vejen frem. Men helt at lade være tror jeg ikke, at nogen vil gøre. Der vil altid være en lokal efterspørgsel efter -lokale events. 

Hvorfor er det nødvendigt med et udstrakt samarbejde, efter kommunerne selv er blevet større?

Jeg tror, det regionale samarbejde i høj grad har at gøre med det internationale perspektiv. Hvis ikke vi arbejder sammen, i hovedstaden eller andre steder, kan vi ikke konkurrere med de større aktører og tiltrække events. Der er sket en professionalisering af eventområdet op gennem 00’erne, også internationalt. Polen er et godt eksempel – de havde også et klimatopmøde og har nu fået EM i fodbold, hvad vi kun kan drømme om. 

Hvilke problemer oplever I så ved det udstrakte samarbejde?

Generelt er det selvfølgelig en udfordring, at man mister noget af det lokale, når tingene bliver større. Men hvis man er dygtig, så kan man få tingene til at gå op i en højere enhed. I videncenteret arbejder vi jo også med netop den lokale forankring som en forudsætning for succesen. Vi møder selvfølgelig politiske udfordringer. Men heldigvis oplever vi generelt politisk vilje til at gå ind og foretage den her strategiske tænkning og løfte niveauet ud fra de midler, man har.  

Nu holder I så en konference med gæster fra udlandet, der taler om erfaringer fra Ruhr-zonen og Tour de France. Giver det mening at overføre det til Danmark?

Det synes jeg, det gør. Forskellige begivenheder har jo stadig mange grundelementer til fælles, som man kan arbejde på at blive bedre til. Vi kan hente inspiration og også blive bedre på en række parametre: Hvordan laver man bedst sådan noget som optakt til events, information undervejs, afspærringer, eller evaluering bagefter. Det er jo evigt aktuelle problemstillinger.

Kultur


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57