Fremtidens arbejdsmarked og de pædagogiske assistenters rolle
Fremtidens arbejdsmarked og de pædagogiske assistenters rolle

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Manglen på uddannede medarbejdere mærkes tydeligt i daginstitutioner, skoler og specialtilbud. Det er et fakta, som langt de fleste anerkender. Til gengæld er det stadig sådan, at pædagogiske assistenter alt for ofte betragtes som en ufaglært gruppe. Det er helt forkert og også fuldstændig tåbeligt.
En pædagogisk assistent støtter børn og unges udvikling, trivsel og læring. Opgaverne spænder fra deltagelse i leg og aktiviteter til omsorg, støtte ved måltider og hjælp til børn med særlige behov. Pædagogiske assistenter arbejder ofte tæt sammen med både pædagoger og lærere og er med til at skabe struktur, tryghed og nærvær i hverdagen.
Flere faktorer driver behovet for pædagogiske assistenter. For det første oplever institutioner et stigende antal børn, samtidig med at der mangler uddannet personale. For det andet stilles der større krav til inklusion, tidlig indsats og støtte til børn, der har det svært.
Uddannelse og karrieremuligheder
Uddannelsen til pædagogisk assistent varer cirka to år og kombinerer teori og praktik. Den giver mulighed for at arbejde i både daginstitutioner, SFO’er, skoler, dagplejen og specialtilbud. For mange kan uddannelsen også være et springbræt til videreuddannelse som pædagog.
Der er bred enighed om, at arbejdsmarkedet for pædagogiske assistenter kun vil vokse de kommende år. Det stiller krav til, at uddannelserne følger med, og at arbejdsvilkårene er attraktive. Men når vi også her i 2025 kan læse, at ikke alle anerkender den forskel, pædagogiske assistenter gør for både børn, kollegaer og de samlede pasningstilbud og vi kan se, at antallet af timelønnede ikke uddannede stiger, så tager man sig til hovedet. Det sker nemlig samtidig med at tusinde unge afvises ved indgangen til uddannelsen.
Pædagogiske assistenter spiller en nøglerolle i det moderne velfærdssamfund. Med flere børn, øgede krav til inklusion og mangel på pædagoger er der brug for deres kompetencer som aldrig før. Derfor bør vi investere i uddannelsen, arbejdsvilkårene og ikke mindst anerkendelsen af de pædagogiske assistenter – til gavn for både børn og samfund.
Også på dette område er det vigtigt at anerkende flere faggruppers kompetencer når vi både nu og i fremtiden skal udvikle kvaliteten i både pasningstilbud og botilbud.
Meritmuligheder til pædagogisk assistent
Meritordningen giver ansatte, som er over 25 år og har mere end to års relevant erfaring, mulighed for at få merit for deres praksiserfaring og tage den pædagogiske assistentuddannelse på under et år. Det gælder især pædagogmedhjælpere og dagplejere, som kan opkvalificeres hurtigt og målrettet. Lige nu gælder det alene i vuggestuer og børnehaver mere end 6.300 ansatte, der potentielt kan benytte denne ordning.
Er det virkelig et bevidst valg, at der alt for mange steder slet ikke satses på flere fuldtidsansatte og uddannelse af allerede ansatte, men i stedet bare øger antallet af timelønnede? Ind i mellem spørger jeg mig selv, hvad pokker sker der. Det virker helt tåbeligt. Så min opfordring er, kom nu i gang.
Det fortjener børnene og borgerne. Det er en investering vi ikke kan undvære.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.


























