Sådan leder du Generation Y

De tager følelserne med på arbejdet, men er også villige til at arbejde hårdt, hvis det giver mening for dem. De er den nye generation på arbejdsmarkedet, og det er ledernes opgave at få det bedste frem i dem. 

arbejdsmarked

Af Thea Storm Pedersen | [email protected]

De er kendt under navne som Generation Frit Valg, Netværksgenerationen eller Projektgenerationen. De er i dag mellem 14 og 28 år og på vej til at indtage arbejdsmarkedet. Generation Y bliver ofte beskyldt for at være egoistiske, og mødet med de ældre generationer på arbejdsmarkedet kan derfor ende i konflikter. Det kræver en særlig opmærksomhed fra lederne at få det bedste frem i Generation Y.

Jens Christian Nielsen er forskningsleder af Center for Ungdomsforskning på DPU,  Aarhus Universitet, og forsker i unges kompetenceudvikling og læring i arbejdslivet. Han mener, at Generation Y især adskiller sig fra andre generationer, fordi de unge har svært ved at skille faglige kvalifikationer fra de personlige:

”Generationen har hele tiden sig selv med og ikke nødvendigvis på en produktiv, kritisk måde. Det er tit på et mere emotionelt plan, hvor spørgsmål som ’føler jeg, jeg passer ind’, og ’føler jeg, jeg gør det godt nok’, fylder meget. Generation Y har det ekstra svært i en finanskrisetid som nu, fordi arbejdsmæssige nederlag rammer dem meget personligt,” siger Jens Christian Nielsen. 

Blinde for spilleregler 

Sammenvævningen af personlige og faglige kompetencer stiller store krav til, hvordan de unge skal ledes.

”De kræver mere respons. Det er ikke nok med en medarbejdersamtale en enkelt gang om året. De tager det meget alvorligt, men samtidig stiller de sig ikke tilfreds med alle typer opgaver,” siger Jens Christian Nielsen. Han understreger, at det derfor er meget vigtigt, at lederen er i stand til tydeligt at forklare, at en moderne arbejdsplads også har hierarkier, som de unge ikke altid bare kan springe over eller gå uden om. 

”Det sociale arbejdslivs spilleregler er noget, som de unge godt kan være lidt blinde for. De oplever arbejdet som et sted, der udelukkende er styret af personlige kvalifikationer og kompetencer. Men sådan ser virkeligheden jo ikke helt ud,” siger han. Det er derfor en vigtig ledelsesmæssig udfordring at skille tingene ad, og at lederen både forholder sig til sagen og til personen.

”Som leder skal man mestre balancen. Der ligger et stort dialogarbejde for lederen i forhold til at skille tingene ad for de unge medarbejdere, som kræver, at alt også skal give mening på et følelsesmæssigt plan,” siger Jens Christian Nielsen. 

Hurtig respons

Generation Y stiller også krav om hurtig feedback, og her spiller forholdet til sociale teknologier ind.

”De unge er en digital generation. Det er også med til at gøre Generation Y helt anderledes, fordi de er vokset op med viden om sociale teknologier og bruger medierne, som de gør. Det gør også, at de har en ekstrem forventning om hurtig respons,” siger Jens Christian Nielsen. 

Det er også karakteristisk for Generation Y, at de gerne vil arbejde mange timer og har et stort engagement. Jens Christian Nielsen mener, at lederne skal bruge de unges drive, men samtidig sørge for, at det ikke kammer over. 

”De unge er selv med til at sætte målene højt til virkelig at gøre et godt stykke arbejde. Den indstilling skaber en potentiel risiko for mere stress på arbejdspladsen. De moderne ledere skal have et øje på det, så de ikke ender med en bunke unge, stressede medarbejdere. De skal hjælpe de unge med at balancere deres krav,” siger han.

Organisation & ledelse

Social & sundhed

Tilmeld dig nyhedsbrevet