Der blev hurtigt oprettet et testcenter i Kolding Storcenter, hvor koldingenserne strømmede til for at blive testet.
Der blev hurtigt oprettet et testcenter i Kolding Storcenter, hvor koldingenserne strømmede til for at blive testet.
Foto: Ernst Van Norde, Ritzau Scanpix

Kolding: Hastighed er afgørende, og ét greb er ikke nok

Alle gode kræfter blev inddraget, da B117 ramte Kolding i februar.

corona

Af Anni Kristensen | [email protected]

Alle kneb gælder, når smitten rammer

Hellere gøre for meget end for lidt, og alle ideer er velkomne. Det er et par af erfaringerne fra måneders kamp mod corona-udbrud fra tre nøglepersoner, som også snakker om kommunikation, lokalkendskab - og schweizisk ost.

- Den store læring er, at du ikke kan nøjes med ét greb. Tag maks. fat i alt, hvad du har at gribe i.

Sådan sammenfatter kommunaldirektør Thomas Boe erfaringen fra den krisehåndtering, Kolding Kommune har været igennem den seneste måneds tid.

Op til vinterferien udbrød der smitte på to skoler, og da det viste sig at være den britiske variant B117, valgte kommunen at sende alle børn på de to skoler og otte daginstitutioner hjem straks og opfordre alle i byen til at lade sig teste. Kort efter blev alle skoler og dagtilbud i Kolding by lukket ned.

 - Hastighed er altafgørende! Der var tale om skoler med elever fra blandede boligområder, og det er også her, vores modtageklasser holder til. Derfor gik vi hurtigt ind i de etniske miljøer og begyndte at kommunikere gennem bosnisk forening, somalisk forening, en bosnisk radiostation, imamer osv., fortæller Thomas Boe. 

SSP blev aktiveret, gademedarbejdere gik i dialog med ferierende børn og familier, der blev hurtigt skaffet ekstra testkapacitet, og der blev kommunikeret voldsomt om test, afstand, afspritning og muligheden for at få hjælp til isolation. 

Kendte relationer

Et vigtigt greb blev at kontakte smitteramte familier gennem de relationer, man havde i forvejen, så det fx var lærere, der ringede hjem til elevers familier for at spørge, hvordan det gik, og om der var brug for støtte. Også ansatte på jobcentret deltog.

- På den måde var det ikke myndigheder, der ringede, men en relation, folk var trygge ved. Vi var også massivt til stede i pressen, vi sendte sms’er til borgerne om at lade sig teste, vi brugte infoskærme, og vi fik Business Kolding til at opfordre virksomheder til at lade deres medarbejdere teste. Vi forsøgte at trække på alt, hvad vi havde. Vi knoklede derudad for at nå hurtigt ud, fortæller kommunaldirektøren.

  Vi forsøgte at trække på alt, hvad vi havde. Vi knoklede derudad for at nå hurtigt ud.

Kommunen har indimellem ønsket sig, at den selv måtte lukke skoler forebyggende uden at skulle vente på en bekendtgørelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som typisk først kom fredag før den mandag, nedlukningen gjaldt. Som reglerne er, må en kommune kun lukke efter en individuel vurdering af smitten på en skole.

Men bortset fra den detalje har Thomas Boe været godt tilfreds med samarbejdet med øvrige myndigheder. Også om smitteopsporing, hvor Kolding hurtigt indgik en aftale med styrelsen, og hvor de 30 medarbejdere, der frivillige meldte sig til opgaven, er lykkedes med at kontakte samtlige smittede, som styrelsen ikke kunne få fat på. 

- Vi har fuld plade, og oplevelsen er, at folk er glade og tager vel imod, når vi ringer, siger han. 

Det lykkedes at få udbruddet under kontrol, men Thomas Boe lægger ikke skjul på, at han gerne havde set smitteniveauet falde endnu mere.

- Vi er ikke dernede, hvor jeg gerne vil være. Men vi må erkende, at det er svært. Der er ikke noget quick fix, hvor man lige sprinter igennem og klarer et smitteudbrud på 14 dage. Det gør det heller ikke nemmere, når resten af samfundet snakker genåbning. Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved genåbningen, men jeg ved, at vi stadig har den engelske variant lige under overfladen, siger Thomas Boe. 

 

 

Kommunikation

Organisation & ledelse

Social & sundhed

kv21-banner
Tilmeld dig nyhedsbrevet