På Samsø står næsten hvert tredje hus tomt, og på Langeland er det mere end hvert fjerde hus, der står ubeboet hen.
Foto: Martin Bubandt/Polfoto
På Samsø står næsten hvert tredje hus tomt, og på Langeland er det mere end hvert fjerde hus, der står ubeboet hen. Foto: Martin Bubandt/Polfoto

Flere tomme boliger i yderkommuner

Stadig flere boliger står tomme i 26 kommuner på trods af puljer, der skal hjælpe kommunerne med at få fjernet ruinerne. Især i yderområderne står mange huse og forfalder.

ruinbyer

Af Per Vinther | [email protected]

[vc_row][vc_column][vc_column_text]142.000 boliger står tomme i Danmark, og de bør rives ned, hvis ingen flytter ind i dem. Det er de fleste enige om. Selvom der bliver færre tomme boliger for hvert år, der går, er udfordringen, at der i 26 kommuner hovedsagelig i landets yderområder er kommet flere tomme og forladte boliger, viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Det er særlig ø-kommunerne samt Lemvig, Thisted, Jammerbugt, Tønder og Frederikshavn Kommune, hvor der er kommet flere tomme huse. Her står over ti procent af boligerne tomme. I Furesø, Egedal, Greve og Køge derimod er der blevet færre tomme huse, og her er det blot under tre procent af husene, som står tomme.

”De kommuner, der har flest tomme boliger og dermed størst behov for hjælp, er også dem, der har sværest ved at finde penge til at gøre noget ved problemet.”

Det er typisk de lidt mere velstillede kommuner, der har ressourcer til at benytte sig af de statslige puljer, som giver tilskud til kommuner, der ønsker at rive tomme huse ned, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Maria Schougaard Berntsen til interesseorganisationens nyhedsbrev, Bulletin.

Svært for yderkommuner

Det er særlig kravet om, at kommuner, der vil have tilskud  fra landsbyfornyelsespuljen, selv skal betale 30 procent af udgifterne til nedrivningen, der er en udfordring for de udsatte kommuner.

- Den slags krav rammer særlig kommunerne i yderområderne, som i forvejen har svært ved at få budgettet til at hænge sammen. De kommuner, der har flest tomme boliger og dermed størst behov for hjælp, er også dem, der har sværest ved at finde penge til at gøre noget ved problemet, siger Maria Schougaard Berntsen.

I yderkommunerne står i gennemsnit 9,3 procent af husene tomme, mens det kun gælder for 3,6 procent og 4,5 procent i henholdsvis hovedstadsområdet og de resterende kommuner.

Dansk Byggeris analyse viser blandt andet, at i perioden 2010-2016 er antallet af tomme boliger steget med 3.355 boliger i yderkommunerne, mens antallet på landsplan er faldet.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/2"][vc_column_text]

Kommuner med flest tomme boliger

(andel af det samlede antal boliger i kommunen)

[/vc_column_text][vc_progress_bar values="%5B%7B%22label%22%3A%22Sams%C3%B8%22%2C%22value%22%3A%2232.6%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22L%C3%A6s%C3%B8%22%2C%22value%22%3A%2232.2%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22%C3%86r%C3%B8%22%2C%22value%22%3A%2226.2%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22Langeland%22%2C%22value%22%3A%2225.8%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22Lolland%22%2C%22value%22%3A%2213.6%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22T%C3%B8nder%22%2C%22value%22%3A%2212.8%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22T%C3%B8nder%22%2C%22value%22%3A%2212.1%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22Frederikshavn%22%2C%22value%22%3A%2211.8%22%7D%5D" units="%"][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_column_text]

Kommuner med færrest tomme boliger

(andel af det samlede antal boliger i kommunen)

[/vc_column_text][vc_progress_bar values="%5B%7B%22label%22%3A%22Ish%C3%B8j%22%2C%22value%22%3A%221.7%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22Br%C3%B8ndby%22%2C%22value%22%3A%221.8%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22T%C3%A5rnby%20Hvidovre%20Egedal%22%2C%22value%22%3A%222.1%22%7D%2C%7B%22label%22%3A%22Ballerup%22%2C%22value%22%3A%222.2%22%7D%5D" units="%"][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Udfordret af reglerne

Yderkommunerne har dog oplevet en mindre nedgang i antallet af tomme boliger siden 2014, hvor antallet af tomme boliger toppede. Nedgangen er en indikation på, at landsbyfornyelsespuljen har virket efter hensigten.

Nedrivningspuljen og landsbyfornyelsespuljen har været medvirkende til at reducere antallet af tomme boliger, men kommunerne har svært ved at nedrive strategisk, da de er udfordret af puljestrukturen.

I 2010 blev nedrivningspuljen oprettet som det redskab, der skulle hjælpe kommunerne med at få ryddet op i de forladte huse. Efter to år ophørte nedrivningspuljen, og i 2014 kom landsbyfornyelsespuljen med samme formål. Efter et halvt års pause fortsætter puljen nu frem til 2020, hvor der er en årlig pulje på 55,7 millioner kroner, som kommunerne kan søge om at få del i.

Men Dansk Byggeris analyse viser klart, at det stadig halter i yderkommunerne med at få bugt med de tomme boliger på trods af nedrivnings- og landsbyfornyelsespuljen.

25 kommuner klassificeret som yderkommuner

  • Bornholm
  • Guldborgsund
  • Lolland
  • Odsherred
  • Slagelse
  • Vordingborg
  • Faaborg-Midtfyn
  • Langeland
  • Svendborg
  • Ærø
  • Sønderborg
  • Tønder
  • Aabenraa
  • Norddjurs
  • Samsø
  • Skive
  • Struer
  • Brønderslev
  • Frederikshavn
  • Hjørring
  • Jammerbugt
  • Læsø
  • Morsø
  • Thisted
  • Vesthimmerlands Kommune.

Kilde: Danmarks Statistik, Skatteministeriet og Dansk Byggeri 
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Land & by

Tilmeld dig nyhedsbrevet