Politik fra rødderne

Cykelprojekt skal nedbringe CO2

Et samarbejde mellem seks danske og tyske kommuner skal nedbringe indbyggernes CO2-udslip. I Esbjerg håber projektlederen, at flere cyklister vil give gode resultater på CO2-regnskabet.

 miljø

Af Thea Storm Pedersen | [email protected]

”Jeg har ingen bil, så jeg cykler altid,” siger Bodil Ankjær Nielsen. Og indbyggerne i Esbjerg kommune kan godt begynde at forberede sig på at følge hendes gode eksempel. Bodil Ankjær Nielsen er projektleder for initiativet ’Cykler uden grænser’ i Esbjerg Kommune, som er et samarbejde mellem fire danske og to tyske byer med fokus på cykler, sundhed og CO2. Projektet blev skudt i gang i juli 2010.
Ifølge docent ved Anvendt KommunalForskning, Eigil Boll Hansen, som forsker i kommunernes sundhedsfremmende aktiviteter, er kommunerne generelt meget opmærksomme på at sætte ind med nye sundhedsfremmende tiltag. Det er en positiv udvikling, mener han.
”Det er vigtigt, at kommunerne igangsætter sund­hedsfremmende aktiviteter, fordi nærheden spiller en stor
rolle. Det skal foregå lokalt
og være nærværende for ­borgerne,” siger Eigil Boll Hansen.

Højt CO2-forbrug i Esbjerg

Esbjerg Kommune har en helt særlig interesse i, at projektet bliver en succes. Forbruget af CO2 er markant højere i Esbjerg sammenlignet med andre store kommuner. Esbjerg udleder i gennemsnit over 10 tons CO2 pr. indbygger. Til sammenligning puster indbyggerne i København ’kun’ 4,8 tons ud i atmosfæren. Det kan projektet hjælpe med at gøre noget ved, mener Bodil Ankjær Nielsen.
”Vi er som kommune tæt på borgerne, og vi må dreje på de knapper, vi kan. Det er landbrug og transport, der især er med til, at vores udslip af CO2 er markant højere end andre store byer. Vi har derfor en stor interesse i at sætte initiativer i gang, som kan reducere CO2 i transportudledningen,” fortæller Bodil Ankjær Nielsen.
En af ideerne er at gøre 100 borgere til cykelambassadører. Ambassadørerne skal have cykelcomputere monteret på deres cykler og på den måde forsyne kommunen med data om cykling.

Dygtige tyskere

De dansk-tyske cykelbyer består ud over Esbjerg af Middelfart, Kolding, Svendborg, Flensborg og Kiel. Kommunerne skal igennem de næste tre år mødes for at dele viden, udvikle nye ideer og tage på fælles studieture. Forventningerne til samarbejdet er store.
”Tyskerne er ret dygtige til det med cykler, og de laver gennemarbejdede planer, hvor politikerne er aktivt inddraget i arbejdet. Det kan vi helt sikkert lære meget af i Danmark,” siger Bodil Ankjær Nielsen.
Et af områderne, projektet vil sætte ind i forhold til, er samarbejde på tværs af forskellige transportformer. Blandt andet bustransporten bliver et indsatsområde. Målet er, at det skal gøres lettere at have cyklen med i bussen, så turen til og fra arbejde kan være en nem kombinationsløsning, hvor både cyklen
og den offentlige transport indgår.

 

Esbjerg Kommune skiller sig ud, når det kommer til udledning af drivhusgasser

  • Kommunens CO2-udslip er markant højere end andre store byers: Århus angiver en gennemsnitsudledning pr. borger på 6,6 tons, og København er nede på 4,8 tons. I Esbjerg er tallet over 10 tons pr. indbygger.
  • I 2008 udledte Esbjerg Kommune i alt 1.16 millioner tons CO2. Det er især transport og landbrug, der er årsag til, at Esbjerg udleder relativt mere CO2.

Kilde: Klima- og bæredygtighedsplan for Esbjerg Kommune 2010-2020

 

Cykler uden grænser

  • ’Cykler uden grænser’ består af tre arbejdspakker: ’Pendling på cykel’, ’Børn og unges brug af cyklen’ samt ’Cykelturisme’. Esbjerg Kommune deltager i turisme- og transportarbejdspakkerne.

www.cyklerudengraenser.eu

Kultur

Social & sundhed

Teknik & miljø


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57