Offentlige myndigheder kan blive meget bedre til at skrive korte, klare og korrekte budskaber til borgerne. Men man skal huske, at modtageren ikke kender forvaltningens daglige jargon. Blandt andet.
Offentlige myndigheder kan blive meget bedre til at skrive korte, klare og korrekte budskaber til borgerne. Men man skal huske, at modtageren ikke kender forvaltningens daglige jargon. Blandt andet.
Foto: Søren Breiting, Ritzau Scanpix

Kommunen skal skrive, så det er til at forstå

Kommunen skal skrive, så det er til at forstå

To undervisere i Kommunikation og Formidling hos COK udgiver bog om at skrive forståeligt til borgerne. Læs her et uddrag.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Mange offentligt ansatte har svært ved at vælge mellem at skrive juridisk korrekt på den ene side og let læseligt på den anden. Men det er et kunstigt skabt dilemma; At skrive en korrekt faglig og juridisk i et professionelt og letforståeligt erfaringssprog kan sagtens lade sig gøre, pointerer Jes Vittingn og Annette Grandt, der begge underviser i Kommunikation og Formidling på COKs kommunomuddannelse og netop sammen har udgivet guiden 'Skriv bedre til borgerne'.

Interesseret i et abonnement? – klik her

ANDRE ARTIKLER
Kommunen.dk

Redaktion Aarhus
Mejlgade 48 C, st. tv.
8000 Aarhus C

Redaktion København
Christiansborg, lok 3.044
1240 København K

Administration
Havnebryggen 5
3740 Svaneke
+45 46 35 33 43

Annoncesalg
+45 51 92 24 37

Pressenævnet
DK Medier er fællesnavnet for nyhedstjenesterne Kommunen.dk og DK Nyt samt en lang række fagportaler
DK Medier