Det seneste årti været fuld af eksperimenter i den kollektive trafik. Sådan fortsætter det næste årti sandsynligvis også, men passagererne følger ikke nødvendigvis med. For privatbilismen har et stærkt greb i den danske befolkning. Sådan lyder Niels Melchiors bud på fremtiden for den kollektive trafik.
Det seneste årti været fuld af eksperimenter i den kollektive trafik. Sådan fortsætter det næste årti sandsynligvis også, men passagererne følger ikke nødvendigvis med. For privatbilismen har et stærkt greb i den danske befolkning. Sådan lyder Niels Melchiors bud på fremtiden for den kollektive trafik.
Foto: Olufson Jonas, Ritzau Scanpix

2020'erne kommer: Den kollektive trafik går en svær tid i møde

2020'erne kommer: Den kollektive trafik går en svær tid i møde

Bybusserne vil forsvinde i flere kommuner, mens flextrafik og privat biltrafik vokser. Sådan lyder et par af forudsigelserne fra trafikforsker Niels Melchior.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

2010’erne var på mange måder et eksperimenterede årti for den kollektive trafik. Letbanen indtog Aarhus, metroen åbnede i København, og busserne begyndte at køre på strøm, gas og brint. Imens diskuterede medierne el-løbehjul, og ordninger som flextrafik kørte rundt i yderområder og hentede folk på hjemmeadressen i stedet for ved stoppestedet.

Interesseret i et abonnement? – klik her

ANDRE ARTIKLER
Kommunen.dk

Redaktion Aarhus
Mejlgade 48 C, st. tv.
8000 Aarhus C

Redaktion København
Christiansborg, lok 3.044
1240 København K

Administration
Havnebryggen 5
3740 Svaneke
+45 46 35 33 43

Annoncesalg
+45 51 92 24 37

Pressenævnet
DK Medier er fællesnavnet for nyhedstjenesterne Kommunen.dk og DK Nyt samt en lang række fagportaler
DK Medier