Politik fra rødderne

Det seneste årti været fuld af eksperimenter i den kollektive trafik. Sådan fortsætter det næste årti sandsynligvis også, men passagererne følger ikke nødvendigvis med. For privatbilismen har et stærkt greb i den danske befolkning. Sådan lyder Niels Melchiors bud på fremtiden for den kollektive trafik.
Det seneste årti været fuld af eksperimenter i den kollektive trafik. Sådan fortsætter det næste årti sandsynligvis også, men passagererne følger ikke nødvendigvis med. For privatbilismen har et stærkt greb i den danske befolkning. Sådan lyder Niels Melchiors bud på fremtiden for den kollektive trafik.
Foto: Olufson Jonas, Ritzau Scanpix

2020'erne kommer: Den kollektive trafik går en svær tid i møde

Bybusserne vil forsvinde i flere kommuner, mens flextrafik og privat biltrafik vokser. Sådan lyder et par af forudsigelserne fra trafikforsker Niels Melchior.

 transport

Af Christian Olesen | [email protected]

2010’erne var på mange måder et eksperimenterede årti for den kollektive trafik. Letbanen indtog Aarhus, metroen åbnede i København, og busserne begyndte at køre på strøm, gas og brint. Imens diskuterede medierne el-løbehjul, og ordninger som flextrafik kørte rundt i yderområder og hentede folk på hjemmeadressen i stedet for ved stoppestedet.

Men på trods af talrige nye løsninger, går den kollektive trafik en vanskelig tid i møde. Det fortæller Niels Melchior, trafikforsker og ekstern lektor ved Aalborg Universitet.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Log ind på
Glemt kodeord?

Teknik & miljø


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.


Læs også:


Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57