Kommunen.dk
MENU
Det seneste årti været fuld af eksperimenter i den kollektive trafik. Sådan fortsætter det næste årti sandsynligvis også, men passagererne følger ikke nødvendigvis med. For privatbilismen har et stærkt greb i den danske befolkning. Sådan lyder Niels Melchiors bud på fremtiden for den kollektive trafik.
Det seneste årti været fuld af eksperimenter i den kollektive trafik. Sådan fortsætter det næste årti sandsynligvis også, men passagererne følger ikke nødvendigvis med. For privatbilismen har et stærkt greb i den danske befolkning. Sådan lyder Niels Melchiors bud på fremtiden for den kollektive trafik.
Foto: Olufson Jonas, Ritzau Scanpix

2020'erne kommer: Den kollektive trafik går en svær tid i møde

2020'erne kommer: Den kollektive trafik går en svær tid i møde

Bybusserne vil forsvinde i flere kommuner, mens flextrafik og privat biltrafik vokser. Sådan lyder et par af forudsigelserne fra trafikforsker Niels Melchior.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

2010’erne var på mange måder et eksperimenterede årti for den kollektive trafik. Letbanen indtog Aarhus, metroen åbnede i København, og busserne begyndte at køre på strøm, gas og brint. Imens diskuterede medierne el-løbehjul, og ordninger som flextrafik kørte rundt i yderområder og hentede folk på hjemmeadressen i stedet for ved stoppestedet.

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.