Waterfront: Notat skulle bearbejde kommuner

Det udskældte pr-bureau Waterfront ville bruge borgmestre og embedsmænd til at bringe DSB tættere på opgaven som operatør af en letbane i Ring 3 ved København.

lobbyisme

Af Sine Riis Lund | [email protected]

Borgmestre og kommunaldirektører har været i høj kurs hos pr-bureauet Waterfront, der er blevet kendt for sine metoder til at promovere DSB.

Det gælder særlig i forbindelse med planerne om at etablere en letbane i Ring 3 ved København. Her skulle kommunerne bruges til at arbejde for en skinnebåren letbane, der også kan bruge S-banenettet. Det ville nemlig ’reducere antallet af mulige operatører, der kan løfte denne opgave’ eller med andre ord bringe DSB tættere på opgaven. Det fremgår af en intern totalbriefing fra Waterfront i 2011, viser en 267-siders rapport, der er blevet udført for DSB og Transportministeriet. Med dette mål for øje kontakter Waterfront senere borgmestre, kommunalpolitikere og embedsmænd fra de 11 Ringby-kommuner. I en mail fra 6. januar 2012 bliver særlig Lyngby-Taarbæk, Albertslund og Gladsaxe udpeget som de tre mest centrale kommuner. Derfor skal personer i disse kommuner også 'bearbejdes' med et notat, 'der skal fremstå som neutralt, dvs. uden at DSB virker som afsender'.

Ufine metoder

Waterfront havde særligt fokus på Lyngby-Taarbæks borgmester Søren P. Rasmussen (V), fordi han var talsmand for kommunerne.

- Det mærkede man også. Der blev ringet meget og sendt mange mails. I starten var der en dialog mellem sekretariatet og Waterfront omkring letbanen, men det mundede ikke ud i noget som helst. Det var ikke interessant, fordi det hurtigt blev meget tydeligt, hvad dagsordenen var, siger Søren P. Rasmussen.

Som udgangspunkt oplevede han ikke Waterfronts arbejde som noget ekstraordinært. Han bliver som borgmester jævnlig bombarderet med informationer og viden fra foreninger, organisationer, virksomheder og andre. Men i dag ser han alligevel noget anderledes på forløbet.

- Vi havde ingen idé om de metoder, der lå bag, og det er i hvert fald kommet meget bag på mig, når man nu ser det i bagklogskabens ulideligt klare lys, siger Søren P. Rasmussen.

Tæt på beslutningerne

Opgjort via fakturaer brugte Waterfront fra 2008 og frem til i dag omkring 1,8 millioner kroner på at finde ud af aktørers holdninger til specifikke infrastrukturløsninger og yde assistance til DSB i forhold til projektet omkring Ring 3.

I rapporten fra DSB og Trafikministeriet kan man desuden læse, at Waterfront i en mail til DSB i november 2011 konstaterer, at kommunerne og lokalpolitikerne får en stadig større rolle for DSB. Det er imidlertid positivt, da Waterfront mener at have ’et helt unikt netværk med stærke relationer til hovedparten af landets kommuner’.

- Således har vi også flere kommuner som kunder, hvor vi er endnu tættere på beslutningstagerne og ofte er en medvirkende part i beslutningsprocessen, skriver den adm. direktør i Waterfront Lars Poulsen til DSB. 

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet