”Vi har fået kvalitet over det hele”

Vildbjerg Skole i Herning er det første eksempel på OPP i kommunerne. Elever og lærere får de bedst mulige rammer, men kommunen mister for meget styring, lyder erfaringerne tre år efter rejsegildet.

opp

Af Sine Riis Lund | [email protected]

Eleverne kan roligt slå løs på trommesættene. Et hårdt slag på hi-hatten og stortrommen når nemlig ikke videre end musiklokalet. Her er væggene særligt lydisolerede, og som det eneste lokale på skolen er gulvet af træ.

”Akustikken er perfekt herinde,” påpeger viceinspektør Niels Kr. Andersen.

Han viser rundt på Vildbjerg Skole i Herning. Danmarks endnu eneste OPP-skole i brug. Skolekridtet er for længst skiftet ud med interaktive tavler. De omkring 620 elever kan desuden glæde sig over et snarligt lydstudie, et fælles minikøkken, og et indeklima, der giver de bedste betingelser for indlæring.

”Vi har fået kvalitet over det hele,” fortæller Niels Kr. Andersen med udtalt begejstring.

Det var daværende Trehøje Kommune, der i 2005 valgte de vigtigste partnere bag den nye OPP-skole i form af MT Højgaard, Dan-Ejendomme og den tyske bank DnB Nord. Kommunen har tegnet en kontrakt for 30 år, hvor den betaler cirka en mio. kr. om måneden for drift, vedligeholdelse og finansiering af byggeriet.

Lysshow er ikke lir

Vi træder ind i den ene af idrætshallerne. Ribberne er der stadig, men den moderne hal har fået en springgrav til gymnastiske øvelser. I begge haller er der lyd- og lysbomme, der kan kreere flotte sceneshows. Niels Kr. Andersen er klar over, at privilegierne kan synes store, men det er udbyttet også.

”Det betyder noget for motivationen, når forholdene er i orden. Skal man stå og synge på en scene, hvor forholdene virker meget professionelle, så giver man sit ypperste,” siger viceinspektøren.

I Herning byråd er man mere luren. To nyere skoler blev derfor heller ikke udbudt som OPP.

”Skåret ind til benet, så mener vi, at ulemperne er større end fordelene,” siger det radikale byrådsmedlem Johs. Poulsen.

Han peger på tre afgørende faktorer. Kommunens råderet indskrænkes, prisen bliver højere, og den økonomiske styring svækkes ved især sparerunder.

”Reelt set bliver det de øvrige skoler, der kommer til at undgælde for, at en skole er på 1. klasse og ikke kan røres,” siger Johs. Poulsen.

Niels Kr. Andersen forstår godt byrådets kvaler, men mener, at den økonomiske diskussion er vanskelig.

”Det er lidt ligesom at diskutere, om Tordenskjold eller Rundetårn er højest. Man kan i virkeligheden ikke måle det, før de 30 år er gået,” siger han.

For eksempel indebærer kontrakten, at skolen skal afleveres fuldstændigt totalrenoveret efter de 30 år. 

Kommunen i kort snor

Interessen for skolen har været stor. I Kalundborg og Fredensborg har man overvejet skoler som OPP, men droppede det igen. På Langeland er man derimod klar til at lade klokken ringe ind for elever på en ny OPP-skole til august. Kommunaldirektør Jørgen Christiansen ser også klare fordele ved, at kommunen er tvunget til at tænke vedligeholdelse, energiforbrug mv. ind i kontrakten 30 år frem.

”Jeg erkender blankt, at hvis man bygger selv, så kan man principielt bare gøre sig den umage at få alt det samme skitseret. Sagen er bare den, at det gør man næppe, og hvis man endelig gør det, så er det ikke sikkert, at man holder aftalen med sig selv. Det gør man med OPP-projektet,” siger han.

Niels Kr. Andersen peger ud af vinduet på det kæmpe areal omkring skolen. I pauserne kan eleverne brænde energi af på kælkebakken, spille beachvolley, køre mountainbike eller måske udfordre klassekammeraterne i hockey på multibanen. Eleverne på Vildbjerg Skole har fået rige udfoldelsesmuligheder, og Niels Kr. Andersen er klar over heldet.

”Vi havde ikke fået en skole af denne standard uden den alternative måde at finansiere det på med OPP.” :

HR & uddannelse

Social & sundhed

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet