Billede
Ideen om en børnelitteraturlegeplads i Gladsaxe kom fra en bibliotekar, Jakob Lærkes skulle blot gribe ideen.
Thomas Wilhelm, photographic nordic.

Som leder skal man kunne glædes ved at se andre lykkes

For bibliotekschef Jakob Lærkes er der ingen tvivl: En god leder er ikke bange for at uddelegere ansvar. Og turde gribe andres gode ideer. Og tør man anerkende, at medarbejdernes løsninger kan være bedre ens egne - så er man nået langt.

ledelse

Af Hanne Korvig | [email protected]

I mange år gloede de fra Gladsaxe Hovedbibliotek ud på en stor og tom græsplæne. Lige indtil en bibliotekar hev fat i sin chef Jakob Lærkes og foreslog, om ikke de skulle omdanne græsplænen til en børnelitteraturlegeplads? Jakob Lærkes greb ideen, og tre år senere gik de i luften med Bibliotekshaven. Og fik overrakt Bibliotekernes Formidlingspris 2017 for deres nytænkende initiativ, hvor børn og familier kan møde litteraturen gennem leg og bevægelse. Jakob Lærkes var en glad og stolt chef.


Initiativet​ ​er​ ​et​ ​godt​ ​eksempel​ ​på​ ​det,​ ​som​ ​Jakob​ ​Lærkes​ ​beskriver ​som​ ​en​ ​af​ ​lederens vigtige​ ​egenskaber:​ ​At​ ​kunne​ ​se​ ​den​ ​gode​ ​idé​ ​og​ ​gribe​ ​den,​ ​når​ ​den​ ​viser​ ​sig. At tage den rå ide og i samarbejde med borgere, politikere og dygtige medarbejdere at udvikle det til et bæredygtigt projekt. ​ ​De​ ​gode​ ​ideer vil​ ​netop​ ​vise​ ​sig,​ ​hvis​ ​den​ ​overordnede​ ​leder​ ​har​ ​formået​ ​at​ ​udstikke​ ​en​ ​klar​ ​retning​ ​for organisationens​ ​rammer​ ​og​ ​opgave.​ ​Og​ ​i​ ​øvrigt​ ​tør​ ​dele​ ​ud​ ​af​ ​ansvaret,​ ​mener​ ​45-årige Jakob​ ​Lærkes.


- Det handler i høj grad om at udvise tillid og stole på, at mellemlederne og medarbejderne i høj grad selv kan løse opgaverne, siger Jakob Lærkes.


De gode resultater er selvfølgelig også betinget af, at man har sørget for at ansætte de rigtige mennesker og sørger for, at de får de opgaver, som matcher dem bedst.


- Her er jeg jo dybt afhængig af at have dygtige mellemledere til at spotte medarbejdernes kompetencer - for jeg kan jo ikke have øje på alle 80 medarbejdere. Det ville være en illusion.


Og så er der en anden ting, som er meget væsentlig for at opnå gode resultater i organisationen, påpeger Jakob Lærkes. Og det er accepten af fejl.


- Accepten af, at hvis vi skal udvikle noget, så sker der fejl. Altså, hvis man behandler fejl som noget, der bare ikke må ske, så får du en organisation i stilstand.


Kan du give et eksempel på en ‘fejl’?

Foto: Thomas Wilhelm, photographic nordic.

- Jamen, der skete mange fejl i forbindelse med udviklingen af Bibliotekshaven. For eksempel den, at vi plantede x antal hække med giftige bær på en legeplads. Da måtte vi have et firma ud og plukke 3000 taksbær tre dage før den store åbningsceremoni. Så handler det om ikke at gå i panik, men roligt træde et skridt tilbage, nedsætte en lille arbejdsgruppe til at løse problemet og ikke pege fingre ad nogen.  


Helt overordnet sværger Jakob Lærkes til, at man som leder har fokus på to ting: Et fokus indadtil i organisationen og udviklingen af denne, og et fokus udadtil.


- Man skal holde sig orienteret om, hvad der sker nationalt og internationalt for at få ny inspiration. Men allervigtigst er det nok at holde øje med, hvad kommunens strategi er? Hvilken vej bevæger den sig? Hvilke centrale projekter og strategiske indsatser er der i gang? Det skal man vide, for vi skal kunne spille ind med tilbud i den kommunale strategi, som vi for eksempel gjorde det med Bibliotekshaven.  


For Jakob Lærkes er det bedste ved at være leder at kunne påvirke en udvikling, skabe forandringer og gøre det parallelt med, at man skaber en god arbejdsplads med dygtige medarbejdere.


- Som leder skal man kunne glædes ved at se andre lykkes. Og glæde sig over, at ikke alle projekter når op forbi ens skrivebord, fordi medarbejderne er så dygtige og kan selv.


Hvad er din største udfordring som leder?

- Det er at være leder for ledere. Man skal jo respektere deres ledelses- og spillerum også. Så når jeg uddelegerer en opgave, så kommer der nogle gange en alternativ løsning tilbage, som ikke lige var det, jeg havde forestillet mig skulle være løsningen. Men det er en god løsning alligevel. Og måske endda bedre end den, jeg selv havde tænkt.  


Har du et godt råd mod dårlig samvittighed som leder?

Nå til erkendelsen af, at der aldrig er tomt bord.

Fem hurtige om ledelse

En god leders vigtigste egenskab er: At ansætte de rigtige mennesker og uddelegere ansvar til dem.


Offentlige ledere er generelt: Meget forskellige.


Som leder øver jeg mig i at blive bedre til at: Balancere mellem egne og andres løsninger.


Mit stolteste resultat som leder er: At se andre succesfuldt levere ind i den strategi, jeg har lagt. Og konkret: Bibliotekshaven og opbygningen af folkeskolebiblioteket i Ørestad.  


Mit ledelsesmotto er: At have tillid til at de dygtige folk, der arbejder sammen med mig, går i den rigtige retning, også når jeg ikke er med på sidelinien. Hvis jeg kan holde styr på alt, hvad der foregår i organisationen, så laver vi for lidt.

BLÅ BOG:

Jakob Lærkes

Alder: 45 år

Uddannelse: Bibliotekar

Tidligere leder af Blågårds Bibliotek samt Solvang og Ørestad Biblioteker.

Bibliotekschef for Gladsaxe Bibliotekerne siden 2013.


Bibliotekernes Formidlingspris: Prisen gives til det bibliotek, der har været bedst til at formidle sine tilbud til borgerne i det forgangne år.

Arbejdsmarked

HR & uddannelse

Kommunikation

Organisation & ledelse

Tilmeld dig nyhedsbrevet