Politik fra rødderne

img

”Smart City er ren salgsretorik”

De byer, der går med på Smart City-bølgen, risikerer at skabe et stereotypt og udemokratisk system, advarer byudviklings­guruen Adam Greenfield. Vores borgerskab bør ikke gøres til et profitskabende produkt, mener han.

 interview

Af Morten Munkholm | [email protected]

Hvis du sidder foran en skærm i loungen i Københavns Lufthavn, bliver dit ansigt målt og vejet, du bliver kategoriseret efter alder og køn, og de reklamer, der kommer op på skærmen vil være målrettet ud fra dig og de andre, der sidder i lokalet.

I skærmen sidder nemlig små sensorer - sensorer, som i højere og højere grad befinder sig rundtom os i hverdagen for at analysere vores færden og indrette systemerne rundtom os mere smart. Og det er den samme grundtanke, der gælder i udviklingen af ’Smart Cities’, som flere og flere danske kommuner har kastet sig over.

Velkommen til kommunen.dk

Prøv kommunen.dk i 6 uger for 299 kr ekskl. moms

Allerede abonnent?
Log ind her:

Log ind på
Glemt kodeord?

Demokrati

It

Kultur


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.

Tilmeld dig kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik


Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57