Reform: Sosu-hjælpere mister dagpengeretten

Social- og sundhedshjælperne står med regeringens erhvervsskoleudspil til at få forkortet uddannelsen og frataget dagpengeretten. Helt sort, lyder det fra FOA og flere uddannelsesordførere.

hovsa

Af Peter Christian Nielsen | [email protected]

De varme hænder har udsigt til en iskold lussing. Regeringens stort anlagte udspil til en erhvervsskolereform vil ramme de studerende på landets sosu-uddannelser særdeles hårdt, da der lægges op til at forkorte uddannelsesforløbet med hele 20 uger for folk over 25 år.

Det vil samtidig betyde, at de studerende i denne gruppe mister den såkaldte dimittendret, altså den direkte adgang til dagpenge efter endt uddannelse. 

- Når vi ser på, at vi i øjeblikket ivrigt debatterer behovet for højere kompetencer i ældreplejen, så virker det helt sort, at man vil svække sosu-hjælpernes uddannelse, siger Dennis Kristensen, formand for fagforeningen Fag og Arbejde (FOA), der repræsenterer flertallet af landets social- og sundhedshjælpere.

Hos regeringens parlamentariske grundlag Enhedslisten skaber forslaget om at forkorte uddannelsen for sosu-hjælperne stor forundring:

- Jeg håber, at der er tale om en fejl fra regeringens side. Vi skal i hvert fald høre nogle rigtig gode argumenter, hvis vi skal være med til at forkorte sosu-uddannelsen og fjerne dimittendretten, siger Enhedslistens undervisningsordfører Rosa Lund.

Mindre undervisning

I øjeblikket består uddannelsen for sosu-hjælpere af et grundforløb på 20 uger og derefter et hovedforløb på et år og to måneder. Det giver en uddannelse på 1 år og syv måneder, som består af både skoleundervisning og praktik.

Regeringens reformudspil betyder, at 17 ugers ren skoleundervisning skæres væk, mens grundforløbet bliver på 10 uger.

Dennis Kristensen kan slet ikke få forslaget til at stemme overens med regeringens mål om at give erhvervsuddannelserne mere faglig tyngde.

- Man vil få en markant dårligere uddannelse, og det vil jo i sidste ende ramme de ældre, siger han.

Dansk Folkeparti (DF) er også skeptisk overfor at beskære uddannelsestiden for sosu-hjælpere:

- Vi forstår slet ikke det her. Syv ud af ti sosu-studerende er voksne mennesker, hvoraf nogle også tilhører etniske minoriteter. Det kræver noget ekstra uddannelse i dansk mad og danske traditioner. Det giver rigtig god mening at have voksne og modne mennesker til at udføre denne opgave, siger DF’s uddannelsesordfører, Alex Ahrendtsen, og tilføjer:

- Vi vil gerne ændre en lang række ting i regeringens udspil, men vi må se, hvad vi kan forhandle os frem til.

Socialdemokraternes ordfører for ungdoms-, erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelse, Ane Halsboe-Jørgensen, forklarer, at regeringen lytter til kritikken:

- Vi lytter til bekymringen. Men tanken i det nye udspil er, at de fleste sosu-hjælpere vil få et grundforløb på 20 uger.

Men hvordan vil regeringen sikre det for denne gruppe?

- Det kan jeg ikke uddybe på nuværende tidspunkt, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Peter Koudahl, der er lektor og uddannelsesforsker ved Aalborg Universitet, mener, at forslaget om at forkorte uddannelsen for sosu-hjælperne vil skræmme voksne uden uddannelse væk fra skolebænken.

- Den gruppe, som søger den her uddannelse, er typisk mennesker, som ikke har haft det godt i uddannelsessystemet, så de skal bruge lidt længere tid til at finde det rette spor og få nogle positive erfaringerne. Så det virker ikke hensigtsmæssigt at forkorte uddannelsesperioden, siger Peter Koudahl.

Intet belæg

Uddannelsesforskeren mener, at hele erhvervsskolereformen, hvor regeringen lægger op til at øge optaget på erhvervsuddannelserne med 30 procent, bærer præg af, at den er udtænkt af økonomer:

- Der er ikke noget belæg for at tro, at unge tager en uddannelse, fordi man øger optaget. Problemet med praktikpladser eksisterer stadig. Regeringen har blot skrevet i reformen, at man vil indkalde arbejdsmarkedets parter til forhandlinger for at drøfte problemet, siger Peter Koudahl og tilføjer:

- Reformen er tydeligvis udtænkt af regnedrengene i Finansministeriet, som ikke forstår uddannelsessystemets dynamikker og hvad der motiverer folk til at tage en uddannelse.

HR & uddannelse

Social & sundhed

Tilmeld dig nyhedsbrevet