Radikalt sigte på Rebild og Helsingør

KNUD ABILDTRUP
REDAKTØR PÅ DKNYT.DK
DKNYT
Journalist og redaktør på dknyt. Tidligere ansættelser: Horsens Folkeblad, StrukturMagasinet. Arbejdsområder: Det danske offentlige univers – især det kommunale felt. Bor i Alken i Skanderborg Kommune. Webredaktør på alken.dk.

Jørn Sørensen, der var Holbæks overhoved fra 1994 til 2010, var den seneste ’rigtige’ radikale borgmester. Efter en periode uden en sådan stiler De Radikale nu efter at erobre den politiske toppost i to bestemte kommuner, nemlig Rebild og Helsingør. Den overraskende plan luftes i hvert fald på Altinget af den københavnske integrations- og beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev (R).

Den nordjyske kommune rummer et solidt radikalt segment, så den placerer sig i hvert fald på den nuværende topfem for radikal opbakning. Vesthimmerland har den allerhøjeste med 11,1 procent og tre byrådspladser, og efter Gentofte, København og Lyngby-Taarbæk, hvor der sidder henholdsvis  to (tidligere tre), tre og to R-politikere, kommer netop Rebild med 8 procent og to pladser. En absolut højborg for et lille parti, der ved KV09 blot fik 3,7 procent af stemmerne efter at have stillet op i 92 kommuner, men hvoraf de kun kom ind i 37. En voldsom nedgang fra KV05, hvor de kom ind i 60 ud af 92 kommuner og landsdækkende sad på 5,2 procent.

Vakuum efter Winther

Samtidig bliver der i Rebild et tydeligt vakuum efter veteran Anny Winther (V), der har haft topposten, siden hun begyndte som borgmester i Støvring i 1998.  Hun stiller ikke op igen, og det gør den socialdemokratiske spids fra 2009, Henrik Christensen, heller ikke. Så to nye topfolk, Morten Lem (S) og Gert Fischer (V), er nu oppe imod den prøvede Leon Sebbelin (R), der ligesom Winther har KL-erfaringer.

I turbulensen efter valget i 2009 så Anny Winther i første omgang ud til at blive afløst af en alliance mellem S, SF, R og Oplandslisten, der siden lod sig lokke af et borgmestertilbud fra V-K-DF. Senest genvandt Winther dog borgmesterposten i en aftale med S. Og de to kommunale borgmesterpartiers nødtvungne forbrødring er en del af den virkelighed, Sebbelin nu udfordrer.

Fra centralt hold ser partiet åbenbart også mod Helsingør, hvor partiet i dag slet ikke er repræsenteret, men hvor den nuværende borgmester Johannes Hecht-Nielsen (V) ikke levnes mange chancer. Han regerer på stemmer fra et S-SF-EL-flertal, og hans 14-11-flertal er siden blevet til et 15-10, da en konservativ gik til Venstre. Manges øjne vil samtidig være rettet mod Benedikte Kiær (K), hvis Christiansborg-erfaring formodes at tynge godt i sundbyen med mangeårigt konservativt styre.

R mistede ved KV09 sit ene mandat i Helsingør, men sætter så nu sin lid til spidskandidat Christian Holm Donatzky, der har valgt ikke at tage parti for hverken den tidligere socialminister i blå blok eller den røde spidskandidat Henrik Møller (S). En meningsmåling tidligere på året udført for TV2 Lorry pegede på tilbagegang for K og SF, fremgang til EL, LA, V og så R, der således kunne gå hen og blive tungen på vægtskålen.

Rådmandsposter i sigte

Udover at fastholde den nuværende borgmesterpost i København vil De Radikale ifølge Allerslev gå efter rådmandsposter i Aalborg, Aarhus og Odense. Netop i Aarhus ser den mulighed ikke usandsynlig ud, efter at tre byrådsmedlemmer med titlen rådmænd uden portefølje efter en splinterny beslutning skal indrulleres i magistraten.

Ordningen er foreløbig et forsøg i den kommende fireårsperiode og skal give små partier uden rådmandsposter mere indflydelse. Pladserne vil vel og mærke blive fordelt til dem, der er med i konstitueringen - og kunne med den nuværende konstituering bringe EL og R i spil. Så om ikke borgmester i Helsingør, kan partiet måske se frem til en rådmand uden portefølje.