Alle partier i Folketinget har op igennem 00'erne været igennem en kommunikativ oprustning, som også har fået den betegnelse, at der er sket en professionalisering af den politiske kommunikation. Denne professionalisering har særligt kunne ses på fem parametre: 1) Partierne har afsat flere økonomiske midler til kommunikationsaspekterne. 2) Der bliver taget nye redskaber og metoder i brug. 3) Der bliver ansat flere kommunikationsfolk i partierne. 4) Kommunikationsfolkene bliver flyttet tættere på ledelsen og de interne beslutningsprocesser. 5) De fleste politiske/økonomiske afdelinger er blevet slået sammen med kommunikationsafdelingerne, så de kommunikative aspekter får mere tyngde i politikudviklingen.
Men tjekkes dagsformen hos de politiske partier er det – set med kommunikationsbriller – en skuffende omgang. Der er stort set ingen af partierne, der formår at kommunikere på det strategiske niveau. Regeringspartierne forsøger at få opbygget en samlet fortælling, om at de vil skabe vækst, arbejdspladser og føre landet sikkert igennem den økonomiske krise.