Netværk hjælper mod digitalt had

Minoritetskandidater er særligt udsatte i valgkampen. Derfor arrangerer Mino Danmark, Kvinderådet og LGBT+ Danmark kurser til at klæde dem på til kommunal- og regionsrådsvalg.

Netværk hjælper mod digitalt had

Man kan sagtens føre god politik, selvom man ikke er en del af en minoritet, men vi tror, at en række perspektiver og vinkler går tabt, hvis vi ikke har en bred repræsentation af samfundet, fortæller Matthew Daniali, en af ansøgerne bag Politik for alle-kurset.
Man kan sagtens føre god politik, selvom man ikke er en del af en minoritet, men vi tror, at en række perspektiver og vinkler går tabt, hvis vi ikke har en bred repræsentation af samfundet, fortæller Matthew Daniali, en af ansøgerne bag "Politik for alle"-kurset.
Foto: Mino Danmark

Denne artikel er delt med dig af Emil Staulund Larsen

Det kræver en del forberedelse at blive klar til kommunalvalgkampen. Flere kommuner arrangerer derfor kurser for de kommende KV21-kandidater. Mino Danmark, Kvinderådet og LGBT+ Danmark har valgt at arrangere en række “Politik for alle”-kurser, der er særligt rettet mod minoritetskandidater.

- Vi vil gerne sikre, at de folkevalgte repræsenterer og afspejler den samlede befolkning. Man kan sagtens føre god politik, selvom man ikke er en del af en minoritet, men vi tror, at en række perspektiver og vinkler går tabt, hvis vi ikke har en bred repræsentation af samfundet, fortæller Matthew Daniali, der er kommunalvalgsansvarlig hos Mino Danmark.

image00005
Dagens kursus bød blandt andet på en workshop med, hvordan man skal håndtere digital chikane. Trioen bag kurset gentager successen igen 10. oktober. Foto: Mino Danmark

Kurserne er rettet mod kandidater med en minoritetsbaggrund, eller som på anden vis er underrepræsenteret i kommunal- og regionspolitik. Selvom der i de senere år er kommet et større fokus på eksempelvis inklusion og sexisme i en række partier, så halter det fortsat med at få hele befolkningen med.

- Jeg vil ikke sige, at udviklingen er gået i stå, men det går bestemt ikke i det tempo, man kunne håbe, siger Matthew Daniali.

Skydeskive for had

Undersøgelser fra blandt andet SFI, Kvinfo og Amnesty viser, at kvindelige kandidater, kandidater med et handicap eller kandidater med en minoritetsbaggrund er særligt udsat for digital chikane. Derfor blev der på kurset blandt andet afholdt en workshop i, hvordan man skal håndtere hadefulde kommentarer online.

Stine Linnemann stiller op for borgerlisten Rolig Revolution i København. Hun er kunstner og aktivist, og hun var glad for at møde et fællesskab til kurset, hvor det var muligt at dele erfaringer omkring netop digital chikane.

- Som kvinde, der siger sin mening i debatten, har jeg oplevet rigtig meget had. Det var rart at have et safe space, hvor der var et forudsætningsgrundlag for at snakke om disse ting, og hvor man kunne bringe ting op, som man ellers ikke ville, siger Stine Linnemann.

Hun har tidligere oplevet ringe forståelse fra dem, som ikke selv havde oplevet at være minoritet og være udsat for diskrimination. På kurset mødte hun andre, der selv havde oplevet diskrimination eller har frygtet fx chikane.

- Når man kommer ind i politik eller debatten som minoritet, bliver man skydeskive, og kritikken går meget på ens person eller identitet. Det kan være særligt hårdt for folk, som ikke har prøvet det før. Det er en ulige spillebane, siger Stine Linnemann.

Nødvendigt med netværk

Stine Linnemann står langt fra alene med sine oplevelser. Sadek al-Amood stiller op til regionsrådsvalget i Region Sjælland for SF og er 21 år. Trods sin unge alder har Sadek Al-Amood allerede prøvet at stå i en “shitstorm”, da han skrev et debatindlæg om, hvordan coro- nakrisen havde påvirket ungdommen, og hvordan man med en “generations- skat” kunne investere i netop de unge.

Da indlægget kom på Facebook, blev Sadek al-Amood mødt med ere racisti- ske kommentarer end politiske argu- menter.

- Det eksploderede. Jeg fik kommentarer som “skrid hjem”. Jeg havde prøvet at forberede mig på, at der måske ville komme kommentarer på, hvem jeg er, men det var alligevel noget andet, da jeg stod midt i det, fortæller Sadek al-Amood.

Derfor var det også for Sadek al-Amood rart at møde andre, som havde stået i lignende situationer, og som kunne hjælpe ham med at sætte livet som politiker i et andet perspektiv.

Han understreger værdien i at have denne type af arrangementer, som har hjulpet ham med, hvordan man kan håndtere lignende situationer i fremtiden. På kurset blev deltagerne eksempelvis opfordret til at melde sig ind i en netværksgruppe, hvor man netop kunne søge støtte, hvis man skulle blive udsat for digital chikane. Den støtte har der endnu ikke været i partierne, men ikke på grund af manglende vilje, mener Sadek al-Amood.

- Jeg tror, partierne gerne vil støtte op omkring os, men lige nu mangler den formelle infrastruktur. Der er behov for et sted, hvor man kan søge hen, hvis man bliver udsat for en shitstorm, diskriminerende eller racistiske kommentarer. Kurset her er et første skridt til at få etableret den infrastruktur. Det har skabt en vækkelse i os, og vi vil nu tage det med ud i partierne, siger Sadek al-Amood.

image00003
Matthew Daniali håber på, at dagens kursus kan være med til at styrke demokratiet ved at give bedre muligheder for de kandidater, der endnu ikke er velrepræsenteret i lokalpolitik. Foto: Mino Danmark