Kommuner laver fælles KMD-løsning

Stordrift skal give et bedre it-tilbud til de kommuner, som må lade deres udbud gå om efter sommerens KMD-afgørelse fra Konkurrencestyrelsen.

samarbejde

Af Emil Ellesøe Ditzel | [email protected]

Flere kommuner går nu sammen for at undersøge mulighederne for den billigste løsning, efter at Konkurrencestyrelsen i starten af juni afgjorde, at 29 kommuner skulle gå i nyt udbud med deres økonomi- og lønsystemer.

”Efter Konkurrencestyrelsens afgørelse sendte vi en invitation til alle landets kommuner om at lave en fælles løsning. Det ville sandsynligvis kunne gøres en del billigere, end at alle kommuner går i nye individuelle udbud,” fortæller Michael Hald, der er it-konsulent i KL.

Han fortæller, at 25-30 kommuner har meldt positivt tilbage. Flere af dem har ikke været en del af Konkurrencestyrelsens afgørelse, men ønsker alligevel at være med. 

Den endelige form er endnu ikke fundet. Det kan blive en løsning, hvor KL’s eget it-firma Kombit står for udbuddet. Men det kan også være, at man venter, til at der falder en overordnet SKI-aftale på plads, og at man under aftalen laver et miniudbud.

Struer alligevel med

”Alt andet lige må man gå ud fra, at et it-firma kan komme op med et bedre tilbud, når det handler om 20 konkrete kunder frem for 200 potentielle kunder. Vi regner med, at det falder på plads til venter,” siger Michael Hald.

Umiddelbart efter Konkurrencestyrelsens afgørelse annoncerede borgmesteren i Struer Kommune, Niels Viggo Lynghøj (S), at man ikke havde tænkt sig at leve op til kravene om at gå i nyt udbud. Han mente ikke, at man havde gjort noget forkert, og at det var unødigt at bruge flere millioner kroner i omkostninger på et nyt udbud. 

”Der var mange kommuner, der tænkte det samme, men vi var de eneste, der sagde det. Det var måske lidt bombastisk sagt, men jeg følte mig kaldet til at give udtryk for den frustration, som mange af os havde. Nu når KL er gået ind i det for at finde en god løsning, går vi også med,” siger Niels Viggo Lynghøj. 

It

Tilmeld dig nyhedsbrevet