Unge er de sværeste at få til at åbne deres digitale postkasse. Selv aldersgruppen 85+ er mere på e-boks.
Foto: Marius Nyheim / Polfoto
Unge er de sværeste at få til at åbne deres digitale postkasse. Selv aldersgruppen 85+ er mere på e-boks. Foto: Marius Nyheim / Polfoto

Humor og quiz får unge til at åbne digital post

Hvilket problem vil de løse: 30 procent af de unge i Thisted Kommune har aldrig åbnet deres digitale postkasse. Hvordan: Besøg i alle kommunens 8. og 9. klasser med oplæg og quiz om Nem-ID og digital post.

e-boks

Af Astrid Skov Andersen | [email protected]

Knallertfartbøder og indkaldelser til tandlæge og sygehus havner i den digitale postkasse, og unge, der er fyldt 15 år, er selv ansvarlige for at tjekke deres e-boks. Men det er ikke alle, der er klar over det. I Thisted Kommune fik de sig noget af en overraskelse, da de i efteråret kunne konstatere, at 29 procent af kommunens unge i 8. og 9. klasse aldrig nogensinde havde åbnet deres digitale postkasse.

- Det var for mange, syntes vi. Så det ville vi gøre noget ved, fortæller Gitte Frøkjær Pedersen, der er faglig koordinator i Borgerservice og Ydelser i Thisted Kommune.

Siden januar 2017 har Thisted Kommune kørt projekt Ung & Digital, hvor målet er at komme ud til alle kommunens 8. og 9. klasser og fortælle, hvorfor det er vigtigt at holde øje med sin digitale postkasse. Og det virker. I oktober 2016 havde 29 procent af de unge aldrig åbnet deres e-boks. I marts 2017 var tallet faldet til 14 procent.

- Hvis vi holder et langt foredrag, står de helt af. Vi gør det kort og kontant og slutter af med en quiz. De har været helt oppe at køre over det, fortæller Gitte Frøkjær Pedersen.

Hun oplever, at de unge har en opfattelse af, at digital post er noget, deres forældre står for, og flere af eleverne har ikke selv et Nem-ID. Det opbevarer mor eller far. Allerede få dage efter kommunens første skolebesøg stod der pludselig 11 unge mennesker nede på kommunen og ville gerne have udleveret et Nem-ID.

- Vi blev faktisk så stolte, at vi spurgte, om vi måtte tage et billede af dem, fortæller Gitte Frøkjær Pedersen.

Ambitionen er, at andelen af unge i Thisted, der aldrig har åbnet deres digitale postkasse, skal ned under ti procent.

”Hvis vi holder et langt foredrag, står de helt af. Vi gør det kort og kontant og slutter af med en quiz. De har været helt oppe at køre over det.”

Digital ABC

Thisted Kommune har brugt undervisningsmateriale fra Digital ABC, der er et undervisningskoncept for digital selvbetjening udviklet af Aarhus Kommune i samarbejde med de unge selv. Det har gjort, at undervisningsmaterialet er fyldt med humor, videoer og muligheder for at inddrage sociale medier.

På hjemmesiden kan de unge tage digital-parathedsquizzen, hvor de eksempelvis skal gætte, om den 1. november 2014 var den dag, hvor ‘det offentlige begyndte at sende post til din digitale postkasse’ eller om dagen mon var Folketingets ‘tag-dit-kæledyr-med-på-arbejde-dag’.

Alle kommuner og lærere kan frit bruge undervisningsmaterialet. Thisted Kommune tog udgangspunkt i materialet ved deres besøg i kommunens 8. og 9. klasser. De mangler kun at besøge to skoler.

Selvom Thisted Kommune er til stede med profiler på flere forskellige sociale medier, får de ikke fat i de unge på den måde.

- Der er ingen unge, der følger Thisted Kommune på Facebook. Det er simpelthen for kedeligt. Vi har også haft Snapchat, men der var ikke ret mange unge følgere, siger Gitte Frøkjær Pedersen.

Tal fra Digitaliseringsstyrelsen fra oktober 2016 viser, at de 15-17-årige er de sværeste at få til at åbne den digitale postkasse. Af de 15-17-årige, som er tilmeldt digital post, og som har modtaget post indenfor de seneste 6 måneder, har 27 procent ikke logget ind i perioden. For borgere over 85 år gælder det samme for otte procent, mens gennemsnittet for alle aldersgrupper er fem procent.

Kommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrevet