
Delebiler har gjort deres indtog ikke mindst i Danmark, hvor man kan vælge mellem en stribe forskellige ordninger. Tager man en bil og gør den til en delebil, fjerner man samtidig cirka 13 biler fra vejene, fortæller April Rinne.
Foto: Mads Nissen / Polfoto
Fremtidens byer deler
Lovgivningen bør ændres, så det bliver nemmere for byer og borgere at udnytte de fordele, der er forbundet med deleøkonomi, lyder det fra ekspert i deleøkonomi.
Af Ronja Pilgaard | [email protected]
Hjørring Kommune byggede i sommer et nyt stadionanlæg, men i stedet for at betale selv er kommunen gået sammen med to partnere, der manglede plads. Det giver flere kvadratmeter for pengene og mere værdi for alle, lyder det fra Hjørring.
Det er bare ét eksempel på, hvordan kommunerne kan få noget ud af at kaste sig ud i den deleøkonomi, som lige nu vokser frem blandt befolkningen med noget nær lynets hast. Fra november 2014 til oktober 2015 steg antallet af danskere, der havde benyttet sig af deleøkonomi, således med op mod 300 procent - fra cirka 3 procent af danskerne til cirka 11 procent.
Velkommen til kommunen.dk
Allerede abonnent?
Log ind her:
Energi & forsyning
Innovation
Klima
Teknik & miljø
Økonomi
Kommentarer
Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.