Politik fra rødderne
Affaldsselskabet har gennem otte år købt varer og ydelser for 121,3 mio. kr., uden at opgaverne i strid med reglerne blev sendt i udbud.
Foto: Amager Ressource Center

Formand for Amager Ressource Center: "Det er helt uacceptabelt"

Bestyrelsen afventer en god forklaring på, hvorfor opgaver for 121 mio. kr. aldrig blev sendt i udbud hos det fælleskommunale affaldsselskab.

 de ulovlige indkøb

Af Tobias Hansen Bødker og Jens Holm | tobias@kommunen.dk og jens@kommunen.dk

Lige nu er der fri adgang til kommunen.dks artikler, blogs og kronikker.
God fornøjelse, vi håber du sætter pris på det :)

Bestyrelsesformanden i Amager Ressource Center (ARC), Lars Weiss (S), er helt klar i mælet, når det drejer sig om det kommunalt ejede affaldsselskabs årelange brud på dansk og europæisk udbudslovgivning.

- Selvfølgelig skal udbudsreglerne overholdes, og det er helt uacceptabelt, det der er sket, lyder det fra Lars Weiss, der også er næstformand for borgerrepræsentationen i København.

Reaktionen falder, efter at kommunen.dk har afdækket, at ARC i årene fra 2010 til 2017 har foretaget ulovlig, direkte tildeling af opgaver for samlet 121,3 mio. kr. til tre af sine største leverandører.

Samme røst lyder fra én af de to næstformænd i selskabet, Steen Ørskov Larsen (K), der også er kommunalbestyrelsesmedlem i Hvidovre. 

Næstformand er rystet

Når Steen Ørskov Larsen ikke bedriver lokalpolitik i Hvidovre eller udfører bestyrelsesarbejde for ARC, er han ansat som efterforskningskoordinator hos Københavns Vestegns Politi.

Da kommunen.dk torsdag formiddag fik telefonisk forbindelse med Steen Ørskov Larsen, var det da i første omgang også meget svært at drive et svar ud af næstformanden.

- Jeg har ikke tid. Jeg er på arbejde, lød det ad flere gange.

En times tid efter den udmelding ringer næstformanden dog tilbage.

- Jeg var lige ved at anholde en mand, så jeg havde ikke rigtig tid til at snakke, lyder forklaringen.

Hvad siger du til, at ARC har lavet ulovlig, direkte tildeling af opgaver til samlet 121,3 mio. kr. til tre leverandører?

- Det ryster mig. Det er simpelthen ikke godt nok, og jeg har bedt om, at det bliver taget op på et bestyrelsesmøde, siger næstformanden og tilføjer:

- Det lyder, som om omfanget er voldsomt, så det er jo ikke bare i småtingsafdelingen eller noget, der bare kan ske.

Bestyrelsen har ikke været klar over, at der var problemer med udbud før i forbindelse med kommunen.dk's anmodninger om aktindsigt, lyder det. Efterfølgende er bestyrelsesmedlemmerne blevet orienteret om de svar, som er blevet sendt til kommunen.dk.

 - Jeg synes, at det lød voldsomt, og jeg er jo helt enig i de ekspertvurderinger, som I har indhentet. Det er jo ikke godt nok, at man for det første ikke overholder lovgivningen, og at man for det andet måske kunne have fået en bedre pris via udbud, siger Steen Ørskov Larsen.

Udover orienteringerne i forbindelse med aktindsigten har direktionen hos ARC også beroliget bestyrelsen om, at ARC i 2016 indførte en række tiltag, der skulle etablere "en mere centraliseret og professionaliseret indkøbsfunktion" ligesom også et nyt it-system blev implementeret.

Men de ulovlige, direkte tildelinger er jo fortsat efter 2016. I 2017 modtog to af leverandørerne ligeledes beløb, der langt overstiger tærskelværdierne?

- Det lyder, som om de nye procedurer ikke er tilstrækkelige. Det må vi jo bare konstatere, siger Steen Ørskov Larsen.

"Nødvendighedens lov"

Helt anderledes er holdningen hos et andet bestyrelsesmedlem i ARC, Morten Dreyer (DF).

Han mener, at det var helt på sin plads, at ARC - i strid med reglerne - tildelte opgaver til i alt 55,4 mio. kr. for "løbende arbejde" på et affaldsanlæg til virksomheden Calderys Danmark A/S. En beslutning, som eksperter har betegnet som "klart i strid med udbudsloven" og et eksempel på "diskrimination af værste skuffe".

- Man har haft et anlæg, som har været nedslidt, og som så skulle køre […] Så jeg vil sige, at det er nødvendighedens lov, der dikterer, at man skal have det her anlæg til at køre nu, fordi man taber 2 mio. kr. om dagen. Hvis man skulle have indhentet et andet tilbud, hvor man måske kunne have sparet et par 100.000 kr., så er det jo helt ude i hampen, siger Morten Dreyer og fortsætter:

- Man stod i en situation, hvor lokummet brændte, og anlægget var nede.

Har lokummet virkelig brændt i hele perioden 2010-2017, hvor virksomheden hvert år har fået beløb, der er over tærskelværdierne?

- Nej, men det ved jeg jo ikke, men jeg ved, at der har været akutte reparationer hen ad vejen. Det er også det, der har belastet økonomien en del, fordi man ikke rigtig har kunnet regne noget som helst ind, og det skulle have været lukket ned for 15 år siden, siger DF'eren fra Dragør.

Formand: Loven kan ikke gradbøjes

Bestyrelsesformand Lars Weiss er ikke på linje med Morten Dreyer.

Er det en generel holdning, I har i bestyrelsen, at det var "nødvendighedens lov"?

- Nej. Selvfølgelig skal et selskab som ARC og direktionen i ARC overholde dansk og europæisk lovgivning. Det kan ikke gradbøjes, siger han.

Bestyrelsen afventer i øjeblikket en god forklaring på udbudsproblemerne.

- Vi vil vide, hvad der er sket. Hvor meget, det drejer sig om, og om der er andre områder end de tre leverandører, som er omfattet af den aktindsigt, I har bedt om, hvor der kan være sket overtrædelse af udbudsreglerne, fortæller Lars Weiss.

Ifølge både formanden og næstformanden skal redegørelsen om udbudsroddet være klar til det næste bestyrelsesmøde den 13. juni.

Kommunen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra de tre resterende bestyrelsesmedlemmer. 

- Allan Andersen henviser dig til at tale med formanden for A.R.C´s bestyrelse, lyder beskeden fra bestyrelsesmedlem og borgmester i Tårnby Kommune, Allan Andersen (S).

Bestyrelsesmedlem Flemming Brank (K) er på vej på ferie i udlandet og henviser derudover også til formanden, Lars Weiss.

Ulrik Kohl (EL) er på orlov og henviser til sin afløser Rikke Lauritzen, der er medlem af kultur- og fritidsudvalget i Københavns Kommune. Rikke Lauritzen har ikke svaret på kommunen.dk's anmodning om interview.


Kommentarer

Du skal enten være logget ind, eller tilknyttet en IP-aftale for at kunne kommentere.


Læs også:

Indkøb

Teknik & miljø


© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57