Efter opråb og afsløring om dårligt arbejdsmiljø: SVS Esbjerg får påbud
Efter opråb og afsløring om dårligt arbejdsmiljø: SVS Esbjerg får påbud

I starten af december kunne Kommunen.dk og JydskeVestkysten i samarbejde afsløre kritiske arbejdsforhold på hjertemedicinsk afdeling på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg (SVS).
Her havde ansatte forsøgt at råbe ledelsen op, da de tilbage i september sendte et bekymringsbrev til ledelsen, hvor de forsøgte at gøre opmærksom på dårligt arbejdsmiljø, underbemanding, medarbejderflugt og kritiserede ledelsen på afdelingen i skarpe vendinger.
Da der tilsyneladende ikke blev reageret på bekymringsbrevet, sendte ansatte på afdelingen en ny bekymret henvendelse, denne gang til Arbejdstilsynet. Efter at have besøgt afdelingen i slutningen af november, giver Arbejdstilsynet nu Sydvestjysk Sygehus et påbud.
Påbuddet kommer blandt andet på baggrund af, at sygeplejerskerne på afdelingen i det seneste år har “oplevet stigende stor arbejdsmængde og tidspres”, “arbejder mentalt intensivt, i et højt arbejdstempo med mange samtidige arbejdsopgave og mange forstyrrelser”, “har begrænsede muligheder for restitution i løbet af arbejdsdagen”, ligesom nyansatte “får tildelt ansvar for flere patienter end de føler sig i stand til at varetage.”
Ledelsen understregede i forbindelse med Kommunen.dk’s og JydskeVestkystens afsløringer, at de nu havde igangsat en handleplan, der skulle imødekomme kritikken fra de ansatte.
Arbejdstilsynet vurderer dog, at de forebyggende tiltag er utilstrækkelige. Arbejdstilsynet hæfter sig ved, at de “ansatte ikke har kendskab til de instrukser som findes på afsnittet”, at der “ikke var implementeret redskaber til at hjælpe med prioritering af opgaver i forbindelse med personalemangel,” ligesom at der er ansatte, der “mangler ledelsesmæssig hjælp og støtte i forhold til det tidspres de ansatte arbejder under.”
Effekt af tiltag er endnu ukendt
Ledelsen hos SVS afviste i december, at de havde siddet kritikken fra de ansatte og tidligere ansatte overhørig. Allerede tilbage i september, igangsatte ledelse en række tiltag, der skulle løse problemerne med både arbejdsmiljøet og medarbejderflugten.
De udfordringerne blot voksede i løbet af efteråret, igangsatte ledelse en ny handleplan i midten november. Her er efterfølgende blandt andet blevet ansat en tværsektoriel koordinator og en vagtplanlægger/koordinator, ligesom man planlægger at implementere en prioriteringstrekant.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at effekten af disse tiltag endnu ikke er kendt, men ledelsen hos Sydvestjysk Sygehus Esbjerg understreger, at man er på rette vej:
“Der er iværksat flere tiltag, som har haft en positiv effekt. Påbuddet, vi har fået, er en måde at sikre, at vi får fulgt op på de tiltag, der er iværksat, og som Arbejdstilsynet i øvrigt anerkender,” skriver kommunikationsafdelingen på Sydvestjysk Sygehus i en mail.
Ledelsen har afvist at stille op til et mundtligt interview, men påpeger på mail, at stemningen er god på afdelingen:
“Tilbagemeldingerne fra medarbejderne er, at tiltagene fra december har givet ro på afdelingen, og arbejdspresset er aftaget.”
Da vi allerede kan se positive effekter af de iværksatte tiltag, er planen at fortsætte arbejdet med handleplanen
For at kompenserer for medarbejderflugten, reducerede ledelsen antallet af sengepladser reduceret fra 28 til 18 tilbage i december. Derudover har man åbnet et daghospital, hvor en del af afsnittets patienter kan blive behandlet i dagtiden.
“Omlægningen af akutte patientforløb samt en fokuseret kompetenceudvikling har medført en bedre balance mellem arbejdsmængde og arbejdstid for medarbejderne,” skriver ledelsen.
“Vi oplever nu en helt anden ro og arbejdsglæde på afdelingen.”
Fastholder handleplan
Arbejdstilsynet opsummerer sit påbud med, “at arbejdet på hjertemedicinsk sengeafsnit udsætter sygeplejerskerne for en sikkerheds- og sundhedsmæssig risiko” og tilføjer at “utilstrækkelig forebyggelse af problemer med stor arbejdsmængde og tidspres forøger ansattes risiko for at få stress og stressrelaterede sygdomme som fx angst, depression og hjertekarsygdomme”.
Ledelsen holder fast i, at den nuværende handleplan er vejen frem.
“Da vi allerede kan se positive effekter af de iværksatte tiltag, er planen at fortsætte arbejdet med handleplanen,” skriver ledelsen.
Da ledelse valgte at reducere antallet af sengepladser, stod ledelsen med akutte udfordringer i forhold til at sikre, at der var nok sygeplejerske til at drifte afdelingen – selv efter nedgangen af sengepladser.
Konkret stod afdelingen og skulle finde tre sygeplejersker inden 1. januar, hvilket man har. Fra 1. februar er der ansat 12 social- og sundhedsassistenter og 13 sygeplejersker, i sidstnævnte gruppe er tre på barselsorlov.
I løbet af sidste år har godt 30 ansatte forladt afdelingen.
Påbuddet skal efterkommes senest d. 15. oktober i år.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.





























