Budgetaviser skal sælge nedskæringer

Flere kommuner har valgt at formidle budget 2011 i avisform. Men er budgetavisen det fornuftige valg, når borgerne skal klædes på med tørre tal? Kommunen har spurgt to eksperter til råds.

formidling

Af Redaktionen | [email protected]

Hvis Johann Gutenberg levede i dag, havde han formentligt udgivet Bibelen som elektronisk nyhedsbrev. Men på trods af digitaliseringen, iPads og verdensomspændende avisdød har flere danske kommuner igen i år valgt at lave såkaldte budgetaviser: Rigtige aviser, der skal sikre borgerne en grad af forståelse for de mange pinefulde nedskæringer, der kommer til at ramme alt fra vuggestuebørn til hjemmeplejere i 2011.

”Det er selvfølgelig en god ide, at informere borgerne om, hvad deres penge bliver brugt til. Men man skal passe på, at man ikke skyder gråspurve med kanoner,” siger Ole Munk, der har designet en stribe prisvindende aviser i ind- og udland. 

Husk at prioritere

Foran sig har han tre eksempler på budgetaviser udsendt af henholdsvis Ringkøbing-Skjern, Høje-Taastrup og Dragør i forbindelse med budget 2011. 

Det koster mange penge at lave aviser. Og det er tydeligt, at de tre kommuner ikke har brugt de samme ressourcer. 

Ringkøbing-Skjern og Høje-Taastrup har begge valgt et format på otte sider ombrudt med flere artikler på hver side, faktabokse, lagkagediagrammer og talkolonner. Dragørs budgetavis bruger de samme ’værktøjer’, men avisen fylder til gengæld kun en enkelt side.

”Helt spontant synes jeg, at Dragørs avis er den mest afbalancerede, rent proportionsmæssigt.  Jeg kunne godt have en mistanke om, at mange borgere ville smide de andre aviser i papirkurven,” siger Ole Munk.

Avisdesigneren er ikke imponeret over budgetavisen fra Høje-Taastrup. For selvom kommunen valgte at sætte institutionsbørn på forsiden og derved satte ’ansigter på tallene’, har redaktionen forbrudt sig mod en af avis-sprogets gyldne regler: at prioritere stoffet for læserne. 

”Det er som om, man ikke har bestemt sig for, om noget af stoffet er mere eller mindre vigtigt for læserne. Der er ikke noget, der hæver sig op over resten. Så skal man være meget interesseret for at læse videre,” siger Ole Munk.

Også Klaus Kjøller, som underviser i offentlig kommunikation ved Københavns Universitet, mener at Dragørs ensides-avis er det bedste bud af de tre:

”Den er overskuelig og sender samtidig et væsentligt signal til borgerne.”

Overordnet mener kommunikationsforskeren, at selvom ikke alle borgere måske forstår indholdet, så er budgetavisen som koncept en god idé. 

”Kommunerne viser hermed, at de påtager sig byrden og går ud og forklarer borgerne, hvorfor de gør, som de gør,” siger Klaus Kjøller.

Kommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrevet