Billede
Flextrafik er et tilbud i næsten alle kommuner og bliver særligt brugt, hvor der ikke kører busser og tog. Det er også udbredt i byer blandt ældre, handicappede og børn. Almindelige borgere kan bestille en flextur via en app, på nettet eller over telefon. Men ordningen er ramt af tekniske problemer, som gør det svært. Heldigvis er en opdatering på vej.
Midttrafik, Creative Commons

Brugerne dumper Flextrafik-app

Appen får negative anmeldelser, og for tiden kan man slet ikke oprette sig. Efter henvendelse fra kommunen.dk arbejder Flexdanmark nu på en hurtig opdatering.

kollektiv transport

Af Christian Olesen | [email protected]

En offentlig app, der skulle gøre det nemt at bestille flexture, dumper hos brugerne.

Flextrafik-app har nemlig problemer med at oprette nye brugere og får samtidig kritik for andre funktioner. Det fremgår af flere af de 166 anmeldelser i Appstore og Google Play Store, hvor appen har en gennemsnitlig score på 1,7 ud af fem stjerner på både iPhone og androidtelefoner.

En af de etstjernede anmeldelser kommer fra Rikke Olssen fra Pandrup i Nordjylland. På trods af at hun til daglig arbejder som digitaliseringskonsulent i Brønderslev Kommune, har hun ikke kunnet finde hoved og hale i bookingsystemet til Flextrafik. Hverken via hjemmesiden eller ved brug af appen.

- Jeg har været i dialog med Flextrafik over mail og telefon i to år, og der sker ingenting. Når jeg er i kontakt med dem, siger de, at de ikke har hørt noget negativt fra andre, og at de kun har oplevet folk, der er glade og tilfredse med appen og hjemmesiden, siger hun og fortsætter:

- Jeg har afskrevet det, og jeg tænker, at jeg må finde andre måder at komme rundt på, siger Rikke Olssen, der endnu ikke har kørt en flextur.

Flextrafik er et samkørselstilbud til borgere, der ikke kan tage den almindelige kollektive trafik. Enten fordi de bor i områder, hvor der ikke kører busser eller tog, eller fordi de på grund af gangbesvær eller andre problemer ikke kan komme til og fra et stoppested.

- Jeg synes generelt, at flextrafik er en skidegod idé, for man kan få folk fragtet fra a til b – også ude i yderområderne. Men det bliver bare ikke understøttet online, siger Rikke Olssen.

En flextur kan bestilles via appen, selvbetjening på nettet eller over telefonen. Det koster dog ti pct. ekstra at bestille telefonisk, og man skal samtidig betale chaufføren i lige kontanter i stedet for at bruge dankort, som man kan med de andre løsninger.

NemID lukker appen
I en længere periode har brugere oplevet problemer med at oprette sig i appen. For man skal bruge NemID for at få et login, og hvis du er en af de 500.000 danskere, der bruger NemIDs nøgleapp, kan det slet ikke lade sig gøre.

Så snart du forlader Flextrafiks app, bliver du nemlig smidt ud af loginprocessen.

Derfor kan man hverken gå ind og godkende i nøgleappen eller gå ind i andre apps uden at blive smidt ud. Hvis man i stedet bruger et NemID nøglekort, har det kunnet lade sig gøre at lave en profil, men det virker heller ikke længere.

Fire af kommunen.dk’s journalister forsøgte at oprette en bruger i appen og på Flextrafiks selvbetjening på nettet med både nøgleapp og med almindeligt nøglekort. Men i ingen af tilfældene lykkedes det.

Hos Flexdanmark er direktør Per Bo Christensen lydhør over for kritikken. 

- Flere af de cirka 160 reviews rejser nogle kritikpunkter, og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at appen ikke er opdateret. Og det med at login ikke virker for nye brugere i appen, det skal virke, siger Per Bo Christensen.

Særligt appen til iPhone trænger måske til en opdatering. Det skete nemlig sidst i februar 2017.

  Det vigtigste lige nu er, at basis kommer til at virke. Det kan godt være, at det ikke er den mest vidunderlige, fantastiske, dynamiske og brugerintuitive app, men den skal kunne virke.

Efter henvendelse fra kommunen.dk arbejder Flexdanmark nu på at opdatere Flextrafik appen snarest muligt. Flexdanmark har allerede haft et møde med appleverandøren, og en løsning forventes at komme i løbet af kort tid.

Indtil da står der nu på bestillingssiden på nettet, at det ikke er muligt at oprette sig som kunde, og at der er generel ustabilitet på selvbetjeningen. 

- Det vigtigste lige nu er, at basis kommer til at virke. Det kan godt være, at det ikke er den mest vidunderlige, fantastiske, dynamiske og brugerintuitive app, men den skal kunne virke. Og man skulle kunne logge på og kunne gå ud af den, siger Per Bo Christensen.

Han fortæller, at der i de seneste 12 måneder har været omkring 27.000 brugere af appen.

Hvad er flextrafik?

Et tilbud i den kollektive trafik, hvor man bliver hentet på sin hjemadresse og kørt derhen, man har lyst, med bil, små busser eller handicapbusser.

Kommunen finansierer en del af udgiften, mens resten er egenbetaling af kunden. Det er som udgangspunkt billigere end taxa og dyrere end bus og tog. Priserne varierer dog fra kommune til kommune og afhænger af turens længde, og om man krydser kommunegrænser.

Flextur er tilgængelig for alle borgere. En tur kan bestilles via app, på nettet eller telefon og i enkelte kommuner via Rejseplanen.

Der findes flere andre typer flextrafik som flexpatient, flexhandicap, flexkommune, Flexrute, studieflex og andre tilbud, hvor navnene varierer efter, hvor i landet turen foregår. Denne artikel handler dog kun om flextur.

Flexdanmark står for systemerne bag flextrafik, mens chauffører og biler hører under trafikselskaberne Midttrafik, Fynbus, Movia, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik.

En flextur skal bestilles mindst to timer før afgang.

Det er hovedsageligt ældre, der benytter sig af flextrafik.

Flextrafik er en unik dansk ordning, hvis lige ikke findes i andre lande. Der køres årligt cirka seks millioner ture på tværs af alle tilbud med omkring 260.000 rejsende.

Svar på anmeldelser
Havde Flexdanmark læst anmeldelserne, før kommunen.dk kontaktede jer?

- Ja, altså vi har læst dem, og når vi læser dem så grundigt, som vi gør nu, så giver det selvfølgelig et grundlag for at arbejde videre med det. Og du spørger også, hvorfor der er så mange negative anmeldelser, og det er givetvis på grund af brugeroplevelsen, siger Per Bo Christensen.

Han vil gerne sige en tak til de mennesker, der tager sig tid at skrive en anmeldelse. Fremadrettet vil Flexdanmark begynde at svare og hjælpe på henvendelserne. Det har man ikke gjort tidligere.

- På den længere bane har vi også sat gang i arbejdet med en ny løsning, som skal forbedre hele selvbetjeningen, siger Per Bo Christensen.

Det skal modernisere selvbetjeningen og adressere flere af de andre kritikpunkter, der går igen i anmeldelserne.

For eksempel at man ikke kan få turens pris at vide, før den er bestilt, og at man heller ikke kan få det præcise afhentningstidspunkt at vide, før turen er bestilt. De to problemer har nemlig ført til, at flere brugere bestiller en tur for derefter at afbestille den igen.

Det er også nogle af de punkter, som Rikke Olssen har oplevet.

- Men det er ikke noget, jeg vil bruge mere tid på at brokke mig over. Jeg synes bare, det er ærgerligt, at man kommer til at vælge flextrafik fra, fordi teknikken ikke fungerer. For det virker ellers til at være et godt tilbud, siger Rikke Olssen.

Her kan du se en promotionvideo for Flextrafik-appen, fra da den var spritny.

Land & by

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet