Vi vil have mere Pia

Der er stor forskel på, hvor ofte Dansk Folkepartis leder optræder i en artikel – og hvor meget hun bliver nævnt på de sociale medier. Noget tyder på, at vi ikke kan få nok af Pia Kjærsgaard

medier

Af Thea Storm Pedersen | [email protected]

Befolkningen vil høre meget mere om Pia Kjærsgaard, end det er muligt at læse i den daglige avis. For selv om Dansk Folkepartis ubestridte dronning ikke optræder så ofte i de traditionelle medier, kan befolkningen ikke lade hende være på de sociale medieplatforme.

Når et folketingsmedlem bliver nævnt i en artikel, optræder Pia Kjærsgaard i omkring 1,5 pct. af artiklerne. Men når platformen i stedet er de sociale medier, tegner hun sig for mere end syv pct. af de samtaler, der nævner en politiker.

Det gør Pia Kjærsgaard til den partileder, hvor der er størst forskel på avisernes omtale af hende – og så befolkningens interesse for hende på de sociale medier.

Det viser en ny undersøgelse fra Infomedia, der sammenligner partiledernes eksponering i traditionelle medier med eksponeringen i de sociale medier.

Bedst balance
Modsat Pia Kjærsgaard, som danskerne åbenbart ikke får nok af i medierne, ligger økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) og Lars Barfoed (K): Det er de to partiledere, der ifølge undersøgelsen er bedst balanceret mellem avisernes dækning af dem og deres eksponering på de sociale medier.  Dog skal det nævnes, at der er stor forskel på, hvor eksponerede de er: Vestager optræder i knapt 6 pct. af artiklerne, mens Barfoed ligger på omkring 1 pct.

Statsministeren er – måske ikke så overraskende – den partileder, som oftest optræder i både de traditionelle medier og på de sociale platforme. Ifølge undersøgelsen er Helle Thorning-Schmidt nævnt i over 12 pct. af de artikler, der handler om et medlem af Folketinget. Barfoed skraber interesse-bunden med sin ene procent.  

Undersøgelsen er foretaget i perioden fra 1. marts til 31. Maj 2012 og lavet i samarbejde med Dansk Kommunikations Forening.   

Andet

Tilmeld dig nyhedsbrevet