Kommunen.dk
MENU

Udflytning gav lange køreture og dårlig service

Fire år efter udflytning af Nævnenes Hus til Viborg pendler en stor gruppe af medarbejderne til arbejde fra i Aarhus og Aalborg, og Ombudsmanden, Rigsrevisionen og Statsrevisorerne kritiserer styrelsen for langsom sagsbehandling.

Udflytning gav lange køreture og dårlig service

Fire år efter udflytning af Nævnenes Hus til Viborg pendler en stor gruppe af medarbejderne til arbejde fra i Aarhus og Aalborg, og Ombudsmanden, Rigsrevisionen og Statsrevisorerne kritiserer styrelsen for langsom sagsbehandling.
I begyndelsen var han alene i de nye lokaler i Viborg, direktøren for Nævnenes Hus, Christian Lützen. Medarbejderne i København ville ikke med, da styrelsen flyttede til Viborg.
I begyndelsen var han alene i de nye lokaler i Viborg, direktøren for Nævnenes Hus, Christian Lützen. Medarbejderne i København ville ikke med, da styrelsen flyttede til Viborg.
Foto: Morten Dueholm, Jysk Fynske Medier

Centralt i Viborg ligger en af kommunens nyeste arbejdspladser, Nævnenes Hus. Flere end 200 ansatte behandler klager til 19 forskellige nævn fra borgere i hele landet. Huset slog dørene op for klager 1. januar 2017 som et af de første eksempler på den store udflytning.

Løkke-regeringen flyttede arbejdspladserne fra København til Viborg i forbindelse med den store udflytning af statslige arbejdspladser, en manøvre som professor Jørgen Goul Andersen kalder et hold-kæft-bolsje, fordi det kom efter en årrække med centralisering af offentlige arbejdspladser.

Han beskriver, hvordan Venstre-folk i store dele af Jylland var utilfredse med centraliseringen, og at det ved folketingsvalget i 2015 resulterede i stor fremgang for Dansk Folkeparti.

-Der var stigende kritik i Venstres bagland, og så var det opportunt at lave en udflytning af statslige arbejdspladser, og det måtte gerne være synligt. Men det var et vælgerrettet initiativ og ikke så heldigt udformet, lyder analysen fra Jørgen Goul Andersen, professor ved Institut for Politik og Samfund ved Aalborg Universitet.

Strukturreformen i 2007 skabte færre og større regioner og kommuner, samme vej gik det for politi, domstole, forsvar og sygehuse: Færre, større og mere centraliserede enheder. Og selvom man tager de udflyttede statslige arbejdspladser med, så har det ifølge Jørgen Goul Andersen ikke siden 2008 været med til at modvirke tendensen til, at udviklingen går ind mod de store byer.

Efter år med centralisering gik 2016 Løkke-regeringen så et lille stykke den anden vej med beslutningen om at flytte 3.900 statslige arbejdspladser ud af Hovedstadsregionen til resten af landet.

Daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen sagde: ”Udflytningen er en del af løsningen på et alvorligt problem. At vækst og arbejdspladser er for ulige fordelt mellem land og by. Det skaber en risiko for, at Danmark knækker over.”

Langdistance

Viborgs borgmester  Ulrik Wilbek, fra Venstre som Løkke var dengang,  er glad for at have fået Nævnenes Hus. Men han er ikke helt tilfreds med, at kun en mindre del af medarbejderne bor i kommunen.

- Jeg håber, det bliver flere hen ad vejen. Det startede med 10 pct., nu er vi trods alt på 25 pct. Jeg vil gerne op på 50 pct, siger Ulrik Wilbek.

Borgmesteren kalder alligevel uden tøven udflytningen af Nævnenes Hus ”et vellykket eksempel på statslig udflytning. ”

Samme vurdering kommer fra huset direktør Christian Lützen:

-Det er en kæmpegevinst for Viborg. Man har lagt en meget, meget stor juridisk arbejdsplads i et miljø, hvor der i forvejen er mange juridiske arbejdspladser. Mine unge medarbejdere går herfra til job hos Statsadvokaten, Landsretten og andre af de store juridiske arbejdspladser, som er i Viborg. Det bliver selvforstærkende. Vi er med til at sikre, at Viborg bliver ved med at være en meget stærk på arbejdspladser for jurister.

Fra oktober 2015, da udflytningen blev meldt ud, til sommeren 2017 var 98 pct. medarbejderne skiftet ud. Hovedhistorien er, at dem, der havde erfaringerne fra arbejde i nævn, var der ikke. Det var forfra.

Af de 215 ansatte bor 52 i Viborg kommune. Langt de fleste bor i Aarhus (83) og Aalborg (14). Tilsammen 45 procent af alle ansatte bor i de to universitetsbyer og pendler mellem hjemmet og jobbet i Viborg. Nævnenes Hus ligger meget belejligt tæt på byens station og har mange parkeringspladser lige uden for døren.

Helt nye beregninger fra Danmarks Statistik viser, at den gennemsnitlige afstand fra bopæl til arbejdssted på landsplan var 22 km. i 2019. Man er langdistancependler, hvis man har mere end 50 km., og det havde ni pct. af alle beskæftigede.

En stor del af de ansatte i Nævnenes Hus er langdistancependlere og pendler langt længere end gennemsnittet, når udgangspunktet er Aarhus og Aalborg. Afstanden fra centrum i de to byer til Nævnenes Hus i Viborg er henholdsvis 65 og 80 km.

Langsomme 

Klagernes vej gennem Nævnenes hus rejser også en lang vej og til tider for langsomt. Det slår både Folketingets Ombudsmand, Rigsrevisionen og Statsrevisorerne fast.  Den 19. marts i år udsendte Rigsrevisionen sin undersøgelse af Nævnenes Hus, og Statsrevisorerne udtalte på den baggrund kritik: ”Formålet med at etablere den nye styrelse Nævnenes Hus var at effektivisere sagsbehandlingen og reducere omkostningerne til betjeningen af 19 nævn. Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet fire år efter etableringen ikke har sikret tilfredsstillende sagsbehandlingstider og produktivitetsforbedringer i Nævnenes Hus. Sagsbehandlingstiderne er enten steget eller er uændrede i de fleste nævn og kun faldet i femnævn”.

Ombudsmanden udtalte sig kritisk sidste år: ”Ophobning af gamle sager giver uacceptabelt lange svartider.”

De tre kontrolinstanser er enige om, at ”lange sagsbehandlingstider kan have betydelige personlige såvel som økonomiske konsekvenser for både borgere og virksomheder. Ofte må parterne stille aktiviteter knyttet til en klagesag i bero, indtil sagen er afgjort”, som det hedder i beretningen fra Statsrevisorerne.

Forfra

Årsagen til de lange sagsbehandlingstider er ifølge direktør i Nævnenes Hus Christian Lützen en stor udskiftning af personale:

- Fra oktober 2015, da udflytningen blev meldt ud, til sommeren 2017 var 98 pct. medarbejderne skiftet ud. Hovedhistorien er, at dem, der havde erfaringerne fra arbejde i nævn, var der ikke. Det var forfra.

Allerede inden flytningen til Viborg begyndte Nævnenes Hus at rekruttere nye medarbejdere i Jylland. De nye medarbejdere blev hentet til København og oplært.

-Heldigvis er nogle af dem, der blev oplært i starten, stadig hos os. Men at vi fra den ene dag til den anden mister hele erfaringsbasen, det betyder noget. Det eneste, vi havde en masse af, var gamle sager, som vi fik med. I de første år var det rigtig svært at følge med, men ser vi på 2021, så kan vi følge med, lyder det fra Christian Lützen.

Professor Jørgen Goul Andersen efterlyser en grundig evaluering af udflytningen af statslige arbejdspladser:

– De fleste erfaringer fra ind- og udland er ikke specielt gode. Men det er ikke nødvendigvis en dårlig ide, nogle gange kan man måske endda leve med, at medarbejderne forsvinder, så man taber flyvehøjde. Et afgørende hensyn er, om det kan bidrage til en lokal dynamik, en regional specialisering, bredere arbejdsmarked mv. Det havde man tænkt på, da man lavede Nævnenes Hus i Viborg, hvor der i forvejen var et arbejdsmarked for jurister. Men flere forhold, bl.a. koblingen til en spareplan, har måske medvirket til, at det nok indtil nu har været en noget behersket succes. Umiddelbart er det nok lidt skuffende, at kun en fjerdedel af de nye ansatte i Nævnenes Hus bor i Viborg, siger Jørgen Goul Andersen.

Nævn

Nævnenes Hus sekretariatsbetjener en række uafhængige domstolslignende nævn.

Det betyder, at vi behandler sager og forbereder afgørelsesudkast til nævnene, så de kan træffe korrekte afgørelser til tiden. På den måde understøtter vi en smidig, hurtig og tilgængelig måde at løse konflikter på, når de opstår mellem borgere, virksomheder og myndigheder.

Vi behandler sager inden for:

Erhverv
Forbrug
Sundhed
Miljø og Energi

Kilde: Nævnenes Hus

 


 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR