Udbudsportal vil øge konkurrencen

En ny udbudsportal går i luften omkring marts næste år. Fremover skal offentlige myndigheder annoncere deres udbud på platformen. Et stort plus for konkurrencen, mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

it

Af Sine Riis Lund | [email protected]

Fremover bliver det nemmere for virksomheder at finde frem til kommunernes udbud. Fra marts næste år skal de blot taste sig ind på www.udbud.dk.

”Platformen bliver den samlede indgang til offentlige udbud. Det vil skabe gennemsigtighed og styrke kendskabet til de opgaver, som offentlige myndigheder sender i konkurrence, så jeg ser det klart som en nyskabelse, der vil have en positiv effekt for den offentlige konkurrence,” siger kontorchef Line Nørbæk fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der står bag platformen.

Allerede i 2009 konkluderede Udbudsrådet, at det var for svært for de danske små og mellemstore virksomheder at finde frem til de udbudte opgaver. Primært fordi kommuner og andre myndigheder hidtil har haft vidt forskellig praksis.

”Nogle kommuner har brugt private udbudsformidlere, andre har brugt udbudsavisen.dk, og andre igen har annonceret i den lokale avis. Der har ikke været en systematisk tilgang på området. Det har gjort det uigennemsigtigt, og det er uhensigtsmæssigt for konkurrencen,” siger Line Nørbæk.

Derfor gik man i gang med at se på en løsning, hvor offentlige myndigheder bliver forpligtet til at annoncere alle udbud efter tilbudsloven samme sted. Og for et par måneder siden blev webhuset Kraftvaerk A/S efter et EU-udbud udvalgt til at udvikle platformen. 

Agenter hjælper

Seniorkonsulent Ture Wi­brand forklarer, at man arbejder med en forholdsvis enkel side, der fokuserer på at gøre det nemt at finde udbud, ligesom man arbejder med en slags agenter, som løbende via e-mail kan advisere leverandører om relevante udbud. Der er dog også blevet plads til et par øvrige faciliteter, herunder at virksomheder kan bruge siden til at danne konsortier.

”Man har som noget relativt nyt mulighed for at søge partnere til et eller andet givent udbud. Det kan for eksempel være, hvis man er et arkitektfirma, der ikke har en landskabsarkitekt-gren, som man så kan søge efter på portalen,” forklarer Ture Wibrand fra Kraftvaerk.

Desuden får kommunerne mulighed for at lave indkøbsplaner, hvor de oplyser om fremtidige udbud.

”De kan for eksempel sige, at om to år skal vi skifte stole ud på de her fire skoler, hvor vi sandsynligvis skal ud at købe 2.500 nye stole, og så kan leverandørerne forholde sig til det og overveje, om de skal planlægge efter det,” siger Ture Wibrand.

Selve udbuddene skal annonceres i en fast skabelon. Portalen integrerer med den fælleseuropæiske portal TED, så det fremover ikke spiller en rolle, om man annoncerer sine EU-udbud på den danske eller fælleseuropæiske portal.

 

It

Økonomi

Tilmeld dig nyhedsbrevet