Strategi vigtigere end teknologi

Tv, sms’er og sociale medier fylder stadig mere i kommunernes kontakt med borgerne. Teknisk smart, men ikke nødvendigvis god kommunikation, siger eksperter.

tema: kommunikation i krisetider

Af Kim Rosenkilde Nielsen | [email protected]

 

Studiet er indrettet i et lille kontor på den gamle kaserne i Viborg, hvor kommunens kommunikationsstab holder til. En kraftig computer er koblet op til to store fladskærme. Kameraer og stativer ligger i sorte tasker i et åbent metalskab, udstyret er professionelt. Og i det ene hjørne er to massive gipsplader stillet op og en dyne er lagt hen over. 

Det er det interimistiske speak-rum, hvor Lene Bækgaard Rasmussen og Jette Birch Andersen skiftes til at indtale stemmerne til de tv-indslag, de redigerer her. Lene og Jette er begge kommunikationskonsulenter og er det faste makkerpar bag produktionen af indslag til Viborg Kommunes egen tv-kanal, TV-Viborg. 

Hver uge laver de et indslag af nogle minutters varighed, der tre gange om ugen sendes ud til borgerne i det centrale Jylland via det digitale sendenet. Tv-indslagene skal på den ene eller anden måde fortælle en positiv historie fra Viborg Kommune.

”Vi kan fortælle andre historier end nyhedsmedierne, fordi vi ikke er styret af de samme kriterier. Det handler både om de sjove og skæve historier, som de fleste mennesker har i sig. Men selvfølgelig også om markedsføring af kommunen, og de værdier vi mener at stå for,” siger Lene.

Teknologi er ingenting

Det er ikke kun Viborg, der har oprettet sin egen lille tv-kanal. Også Skive og Holstebro har benyttet sig af muligheden, efter det digitale sendenet kom i drift i efteråret. 

Den mest kendte kommunale tv-station er TV-Ishøj, der har en lang historie bag sig. Den skulle have dannet udgangspunkt for oprettelsen af et netværk for kommunalt tv omkring hovedstade, broadcastet via det digitale sendenet. Det er imidlertid ikke blevet til noget, og det er måske godt det samme.

For hvis ikke der ligger en gennemtænkt strategi bag brugen af tv eller andre smarte kommunikationsplatforme, så er det ifølge eksperter meningsløst.

”Det er en dårlig ide bare at lave tv for at lave tv. Bare fordi man kan, er det ikke ensbetydende med, at man skal. Det gælder også sociale medier. Den eneste legitime grund er, at man på den måde kan nå nogle borgere, man ikke kan nå på andre måder. Eller måske nå dem billigere eller bedre,” siger Jesper Brieghel, chefkonsulent i KL.

Det er medieprofessor Anker Brink Lund enig i.

”Jeg plejer at sige, at it ikke står for informationsteknologi, men for ingenting. It betyder ingenting, hvis ikke man ikke har et eller andet strategisk indhold at komme i, så er det fuldstændig ligegyldigt om man informationsteknisk er up to date,” siger Anker Brink Lund. 

I Viborg er den kommunale tv-produktion truet af en kommende sparerunde. Men uanset hvad vil der fortsat blive arbejdet med levende billeder på kommunens hjemmeside.

”Der er investeret meget tid og hjerteblod i det her. Og jeg er helt sikker på, at vi med levende billeder kan nå nogle borgere, som vi ellers ikke ville kunne nå,” siger Jette Birch Andersen.

 

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet