Kommunen.dk
MENU

Socialdemokratiet og Venstre sætter sig tungt på de politiske pladser i de lokale treparter

Magtpartierne fylder i de 23 lokale treparter, viser gennemgang. 12 borgmestre er med, og det varsler en vigtig, men også politisk farlig debat, mener ekspert.

Socialdemokratiet og Venstre sætter sig tungt på de politiske pladser i de lokale treparter

Magtpartierne fylder i de 23 lokale treparter, viser gennemgang. 12 borgmestre er med, og det varsler en vigtig, men også politisk farlig debat, mener ekspert.
Socialdemokatiet og Venstre har sat sig på et flertal af pladserne i de 23 lokale treparter og får dermed stor indflydelse på, om de lokale treparter bliver en succes eller ej, mener ekspert. Her er Jeppe Bruus (S), minister for Grøn Trepart, i Odense for at se på flere projekter med Tim Vermund, Odenses klimarådmand, som er med i den lokale trepart for Odense Fjord.
Socialdemokatiet og Venstre har sat sig på et flertal af pladserne i de 23 lokale treparter og får dermed stor indflydelse på, om de lokale treparter bliver en succes eller ej, mener ekspert. Her er Jeppe Bruus (S), minister for Grøn Trepart, i Odense for at se på flere projekter med Tim Vermund, Odenses klimarådmand, som er med i den lokale trepart for Odense Fjord.
Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

Efter en smule forsinkelse er de 23 lokale treparter nu officielt nedsat og de kommunale deltagere er udpeget. I alt har byrådene udpeget 189 lokalpolitikere til i alt 241 pladser ved de lokale treparter. 

Ikke overraskende har Socialdemokratiet og Venstre positioneret sig centralt med henholdsvis 74 og 71 pladser omkring bordene. 

Det vidner om, at det er en vigtig dagsorden for regeringspartierne lokalt, fortæller Eva Sørensen, professor og kommunalforsker på Roskilde Universitet.

- Der er masser af udvalg og arbejdsgrupper, hvor borgmesterpartiet lader andre om at komme til fadet, men når de melder sig selv på banen her, er det et tydeligt signal om, at dette er en dagsorden, som borgmesteren vil være med på, ligesom det siger noget om magtforholdet i byrådet, siger Eva Sørensen. 

Sammen med Moderaterne i regeringen er det som bekendt Socialdemokratiet og Venstre, der står fadder til trepartsaftalen og idéen om at sende implementeringen ud til 23 lokale treparter. 

- De lokale treparter er i sig selv et kæmpe eksperiment. Om Grøn Trepart går over i historien som en succes eller en fiasko, står og falder med de lokale treparter, og det er altså ikke noget, man vil overlade til fløjpartierne, siger Eva Sørensen.  

Borgmester understreger vigtighed

Mens man de fleste steder har udpeget medlemmer fra de lokale teknik, klima og miljøudvalg eller økonomiudvalg, har man i flere byrådet valgt at stille op med tunge profiler i skikkelse af borgmesteren selv. 

12 byråd har valgt at indstille borgmesteren – inklusive fire borgmestre fra Venstre og fire fra Socialdemokratiet. 

Det er dog ikke noget, borgmestrene kan kaste sig problemfrit over. Eva Sørensen påpeger, at det er dilemmafyldt at sidde ved forhandlingsbordet, da man næsten med garanti stiller sig op til at blive angrebet af dem, som mener, at udtagningsplanerne ikke er ambitiøse nok og dem, som er imod planerne i hele taget. 

- Det er et dilemma for borgmestrene, for på den ene side er det en vigtig dagsorden, som vælgerne går op i, men man sætter sig også i en sårbar situation, hvor man kan blive angrebet på resultatet, siger hun. 

Omlægningsplanerne skal skitseres midt i et kommunalt valgår, og Eva Sørensen er ikke i tvivl om, at der kommer til at gå politik i den flere steder, og at mange lokalpolitikere vil bruge treparten til at markere sig. 

- Så meget desto mere har borgmesteren grund til at sætte sig selv i spil ved forhandlingsbordet for både at holde styr på situationen og potentielle konflikter og vise vælgerne, at man er optaget af at sikre et godt resultat, siger Eva Sørensen. 

SF scorer ekstra pladser

En gennemgang af de lokale teknik-, klima- og miljøudvalg viser, at udpegninger i store træk stemmer overens med, hvordan formandsposterne i de relevante udvalg fordeler sig for Socialdemokratiet og Venstre. 

Socialdemokratiet har 31 pct. af formandsposterne i de relevante udvalg og 31 pct. af de lokalpolitiske pladser i de lokale treparter. Venstre har 26 pct. af formandsposterne og 29 pct. at pladserne i treparterne. 

Der er til gengæld større forskelle på, hvordan SF og Konservative har vekslet deres tilstedeværelse i de relevante udvalg til de lokale treparter. 

SF har vekslet blot 7 pct. af formandsposterne til 13 pct. af pladserne (31) i de lokale treparter. Det er blandt andet opnået ved at mange af SF-politikerne deltager i flere treparter på samme tid. 

- Det er helt sikkert et vigtigt område for SF. Selvom man ikke har så mange politikere ude i byrådene, er man lykkedes med at få ret stor indflydelse samlet set, siger Eva Sørensen. 

Omvendt må Konservative nøjes med 11 pct. af pladserne, 27, i de lokale treparter, selvom de i de relevante udvalg sidder på 17 pct. af formandsposterne.

- På landsplan har Konservative gjort meget ud af at markere sig som det grønne af de borgerlige partier, men det er tilsyneladende ikke helt sevet ned på lokalt niveau, hvor det kan se ud som om, at man ikke har prioriteret indflydelsen ved de lokale treparter.

Fløjpartier med begrænset indflydelse

Det mest aktive fløjparti med 17 pladser er Enhedslisten. Alternativet har en enkelt plads, men de borgerlige Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige tilsammen blot har fået tre pladser. 

Særligt Enhedslisten, som har vekslet 12 pct. af de relevante formandsposter til 7 pct. af pladserne i de lokale treparter, kan umiddelbart være skuffet. Sådan forholder det sig dog ikke nødvendigvis, mener Eva Sørensen. 

- Det kan sagtens være, at der er andre partier, som ikke ønsker, at Enhedslisten, som skal forhandle på deres vegne, men det er også en prekær situation for Enhedslisten, fordi de i partiet ikke synes, at man går langt nok med aftalen. At man kommer til at tage medansvar for noget, som nogen let kan blive sure over ikke går langt nok.

Danmarksdemokraterne har været kritiske mod aftalen om grøn trepart, men får svært ved at få indflydelse på de lokale treparter. 

- Først og fremmest er det begrænset, hvor mange repræsentatenter, de har lokalt. Særligt Danmarksdemokraterne har en helt anden indflydelse nationalt, og det vil nok være en helt anden situation, hvis man nedsatte de lokale treparter efter valget, hvor man kan forvente, at der vil være flere medlemmer ude i byrådene, siger Eva Sørensen og tilføjer:

- Derudover er det bestemt ikke en aftale, der er groet i deres baghave, og de vil ikke være med til at legitimere aftalen ved at være med.

Politiske kampe venter

Der tegner sig dog et klart billede af, at det bliver Socialdemokratiet, Venstre, SF og Konservative, som kommer til at have størst politisk indflydelse og ansvar ved det kommende arbejde. 

Tilsammen har de fire partier mere end fire ud af fem (84 pct.) af de kommunalpolitiske pladser ved de lokale treparter. 

Eva Sørensen ser da også på sammensætning som et udtryk for, at “magtpartierne” har taget teten ved forhandlingerne. 

-  Det viser noget om styrkeforholdet i kommunalpolitik, og det er i sidste ende med til at skabe noget legitimitet for det endelige resultat, at det mange steder er borgmestre og magtpartierne, der er med til at indgå aftalerne, siger hun. 

Eva Sørensen understreger samtidig, at vi blot er i den første fase. 

- Den nemmeste del er altid at lave planerne, og så er det altid meget sværere at gøre dem til virkelighed, siger hun.  

Men fordi vi er i et valgår, kan vi godt regne med, at der bliver politiske slagsmål allerede i processen med at udpege potentielle områder.  

- Mange partier skal bruge de lokale treparter til at skabe larm og opmærksomhed omkring sig selv i valgkampen. De helt store konflikter venter dog til efter valget, når kommunerne skal gøre alvor af deres omlægningsplaner, vurderer Eva Sørensen.

Hver lokal trepart består af 1-2 repræsentanter for hver kommune i oplandet, 1-2 repræsentanter for lokale landbrugsorganisationer, 1-2 repræsentanter for lokale naturorganisationer og 1 repræsentant fra Naturstyrelsen

Historien kort:

  • Socialdemokratiet og Venstre har taget styringen i de lokale treparter, mens SF har øget sin indflydelse lokalt. Fløjpartier har haft svært ved at sikre pladser ved de lokale treparter.
  • Flere borgmestre deltager aktivt, men står i et dilemma mellem at vise handlekraft og risikerer at blive skydeskive for både kritikere af grøn trepart og dem, der vil have mere handling.
  • Valgåret forstærker de politiske kampe, og lokale treparter vil både blive en arena for magtkampe og afgørende for den grønne treparts succes, vurderer ekspert. 

Sådan har vi gjort:

Kommunen.dk har henvendt sig til formands- og sekretariatskommunerne i de 23 lokale treparter og har bedt om en deltagerliste i den lokale treparter og har samlet alle de politiske deltagere.

Suppleanter er ikke medtaget i optællingen. 

Vi har ligeledes gennemgået samtlige 98 kommuner i forhold til, hvem der er formand for det lokale teknik-, miljø- og klimaudvalg for at sammenholde partitilhør med de politiske udpegninger. 

Flere kommuner har udvalg, der har overlappende interesser med lokal trepart (fx. et selvstændigt teknik- og planudvalg og selvstændigt et klimaudvalg). Her er begge udvalg noteret. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR