Sms-klippekort modarbejder digitalisering

Efter seks måneder er sms-klippekort ugyldige, og det skader både forbrugerne og ambitionen om øget digitalisering, lyder kritikken fra Socialdemokraterne og Forbrugerrådet

forskelsbehandling

Af Camilla Boyhus Madsen | [email protected]

Sms-klippekort udløber efter seks måneder, mens almindelige klippekort ikke har nogen udløbsdato. Da Metroselskabet og trafikselskaberne i hovedstadsområdet lancerede sms-klippekort sidste år, var det som et pilot projekt, der skulle vise, om forbrugerne var klar til at tage det mobile klippekort til sig. Men nu vil trafikselskaberne alligevel ikke ændre på vilkårene, og det er ikke rimeligt, mener Socialdemokraternes it- og teleordfører Trine Bramsen.

- Set fra et politisk perspektiv er det rigtigt ærgerligt, at trafikselskaberne ikke skubber til digitaliseringen. Med den forskelsbehandling motiverer de ikke folk til at tage de digitale løsninger til sig, for så er der ikke nogen fordel, tværtimod. Og det er rigtig ærgerligt, for det er den vej, vi går - vi skal være mere og mere digitale, siger hun.

Hun mener heller ikke, at det er fair at forskelsbehandle forbrugere, der vælger sms-klippekort frem for papirklippekortet.

Ikke gennemsigtigt
Hos DSB er forklaringen på de (u)ændrede vilkår, at sms-klippekortet stadig kun er en midlertidig løsning.

- Det er ikke besluttet, hvor længe Mobilklippekortet fortsætter som produkt, da det skal erstattes af Rejsekortet inden for de kommende år. Derfor har vi valgt at have en udløbstid på, så vi på et tidspunkt kan udfase det og overflytte kunder til Rejsekort, siger Lars Flindt Pedersen fra DSB’s presseafdeling.

Men også Forbrugerrådet langer ud efter DSB’s udmelding, for DSB’s forklaring kan ikke retfærdiggøre, at trafikselskaberne tilbyder forbrugerne to ens produkter med to forskellige vilkår, mener politisk medarbejder Lise Bjørg Pedersen.

- Det er ikke tilstrækkeligt gennemsigtigt for forbrugerne. Når du køber et sms- klippekort, må man som forbruger forvente, at de samme vilkår gælder, som hvis du købte et papirklippekort. Forbrugerne er vant til, at det fysiske klippekort ikke har nogen udløbstid, og derfor vil de fleste nok forvente, at det samme gælder for sms-klippekortet, også selvom de anderledes betingelser fremgår med småt på deres hjemmeside, siger hun.

Kunder i butikken
Forbrugerrådet opfordrer derfor trafikselskaberne til at se nærmere på, om det er rimeligt at tilbyde forbrugerne to ens produkter med to forskellige vilkår.

Sidste år forklarede chefkonsulent hos Metroselskabet Mia Tingberg, at tiltaget var en forsøgsordning, der skulle køre til marts 2012, og at man derfor havde valgt at lade klippekortene udløbe efter 6 måneder.
Da trafikselskaberne først lancerede sms-klippekortet, var argumentet, at man skulle se, om forbrugerne var villige til at tage det nye produkt til sig. Men ifølge en pressemeddelelse på DSBs hjemmeside fra 14. juli sidste år, var sms-klippekortet allerede på daværende tidspunkt en stor succes, som ”gav mange nye kunder i butikken”.

Derfor har Trine Bramsen ikke meget tilovers for DSB’s forklaringer på, hvorfor de kører videre med en seks måneders udløbsdato.

- Jeg har svært ved at se, hvad argumenterne skulle være for trafikselskaberne i at holde fast i en seks måneders udløbsperiode. Det må i i hvert fald ikke være et argument, at man håber, at folk ikke får deres klip brugt, og det dermed bliver en måde for dem at tjene penge. Argumentet med rejsekortet er også et ærgeligt argument, fordi de ender med at sætte hindringer op for forbrugerne i stedet for at støtte digitaliseringen.

It-og teleordføreren opfordrer derfor nu trafikselskaberne til at kigge på, om udløbsdatoen modarbejder muligheden for at få flere digitale forbrugere.

Teknik & miljø

Tilmeld dig nyhedsbrevet