Slut med pjank og strip

27. jan. 2013
RASMUS JØNSSON

Lægger man øret helt tæt på rørene på Rådhuset, kan man tit høre en masse små klik-lyde. Det er hverken mus eller rotter, der er på spil, men derimod lyden fra den radikale borgmester Anna Mee Allerslevs valgkampsgruppe, der er ved at afmontere cykelspænder og hjelm. For det renskurede radikale bagland – med god orden på alle fronter af livet – er i fuld gang med at lave tænketanke og forskellige kampagnegrupper, der kan sikre partiet et flot valg til november. Anna Mee har valgt, at mobilisering skal være et bærende element i hendes kampagne, derfor skal de radikale medlemmer, eksperter på forskellige områder og andre, der vil være med, inddrages aktivt helt fra start, både i politik- og kampagneudviklingen.

Og det radikale piskeris Anna Mee må siges at gøre det grundigt. Efter sigende har hun udnævnt ti ledere af ti forskellige grupper, der arbejder med forskellige områder, der berører valgkampen. Der skulle være en event-leder, plakat-leder, pjece-leder, kommunikations-leder, kampagne-leder og så videre, og under dem er der en masse frivillige. Allerede i november sidste år var den radikale spidskandidat i TV2 Lorry, med budskabet om at valgkampen for hendes vedkommende var skudt i gang. Ifølge rygterne skulle Anna Mee allerede nu have over 55 møder med frivillige-grupperne i kalenderen, og ambitionen skulle være at få over 150 frivillige involveret i kampagnen. Med det virvar af grupper, tænketanke dialogmøder, frivillige og partnerskaber bejler Anna Mee til at blive ny logistikchef for Lego worldwide.

En radikal metervare

Det endelige politiske fokus i Anna Mees kampagne er på nuværende tidspunkt svært at forudse, fordi hun netop holder møder på alle mulige forskellige politiske områder. Men emner som byudvikling, børn, skole, kreativ vækst og beskæftigelse kommer nok til at få en fremtrædende rolle i hendes kampagne. Så det tyder på, at det bliver en rigtig snusfornuftig kampagne, som er spundet på den klassiske radikale metervare.

Dermed kommer kampagnen til at ligge langt fra den kampagne, Anna Mee brugte ved sidste valg, da hun som ung og uerfaren kandidat forsøgte at blive valgt til Borgerrepræsentationen. Det var dengang, hun lavede en af valgkampens mest omtalte kampagner, da hun fik sin veninde Ditte til at smide tøjet, mens der langsomt tittede Anna Mee-mærkesager frem. Denne gang lægger Anna Mee op til en kampagne, der skal signalere seriøsitet, troværdighed, og at Anna Mee har løsninger på mange af københavnernes problemer. En skitse og et ambitionsniveau så man nærmest skulle tro, at Anna Mee er ved at lave en overborgmesterkampagne!

De andre i tvivl

Spørger man rundt hos de andre partier, kan man fornemme en vis usikkerhed omkring, hvordan de vil tackle De Radikale frem mod valget. Der er flere, der har lyst til at gå i flæsket på dem, men omvendt er der også en bevidsthed om, at man ikke skal lægge sig for meget ud med Anna Mee og co., da de efter valget kan stå i en nøgleposition. Særligt i forhold til hvordan borgmesterposterne skal fordeles. I nogle kredse er der en klar bekymring for, at ingen rigtigt vil gå til Anna Mee, og at hun vil få frihjul frem mod valget.

En ting, de fleste kan blive enige om, er, at der ikke sker det helt store på Rådhuset i disse uger. Det er, som om der er en slags stilhed før valgkampen. Men kommer man helt ud i krogene på Rådhuset, er der dog langtfra dødt. Her bliver der stadig hvisket en del både om modstanderne og egne partifæller. Ugens hviskerier handler blandt andet om:

•   At Frank Jensen fik et nederlag, da der skulle ansættes to nye administrerende direktører i de to SF-forvaltninger. Begge gange valgte de to SF-borgmestre at overhøre Frank Jensens anbefalinger.

•   Hvorfor SF stiller et medlemsforslag om, at Borgerrepræsentationen skal pålægge Movia, at priserne på den kollektive trafik ikke må stige i 2014, når SF selv sidder i Movias bestyrelse?

•   Hvorfor man næsten aldrig ser Frank Jensen i en politisk debat? Godt nok var han for nylig inde hos Clement og debattere fattigdom, men ellers har mange svært ved at erindre, at de har set ham i en debat – og slet ikke med en borgmesterkollega.

•   Hvorvidt Frank Jensen vil fremstå som cykel-Frank eller FDM-Frank, når vi kommer til valgkampen? Lige nu gør Jensen rigtig meget ud af at fortælle, hvor fantastisk en cykel-by København er, men flere mener ikke, fortællingen kommer fra hjertet – for det banker for biler!

•   Hvorfor der ikke er kommet mere fokus på den 'Lorteliste', som Metro-selskabet selv kom til at plante hos en Politiken-journalist? For eksempel er det da en god historie, at Metro-byggeriet snart er 'så forsinket at det ikke kan ignoreres'.

•  Det forventes også at den kommunikationsmedarbejder i Metro-selskabet, der opfandt begrebet 'Lortelisten', snart bliver headhuntet som spindoktor til et af partierne på Rådhuset. En så talentfuld ordsnedker har fortjent en langt mere central position i den politiske nyhedsstrøm!